


Irresponsible Journalism:
 British Media Reporting of Allegations of Chemical

Warfare in Southern Sudan

In August 1999, several British newspapers, and the BBC, published unconfirmed
allegations that the Sudanese armed forces had used chemical weapons in attacks on
Sudanese rebels in Lainya and Kaya in southern Sudan. The Financial Times’ 5
August 1999 report was headlined ‘Sudan Chemical Attack Inquiry’, the Guardian’s 6
August 1999 article ‘UN To Check Chemical War Claims’, and the Independent’s
prominent 4 August, 1999 article was entitled ‘Briton Taken Ill After Sudan “Chemical
Raid”’. The BBC Online Network published no less than six articles mentioning the
allegations in July and August, with headlines such as ‘Sudan “Chemical” Attack on
Rebels’, ‘UN Investigates “Chemical” Attack’, and ‘Warning on Sudanese “Chemical
Attack”’.1

These British media outlets repeated claims made by the Sudan People’s Liberation
Army (SPLA) and Norwegian People’s Aid (NPA), a non-governmental organisation
closely associated with the SPLA.2 Norwegian People’s Aid went so far as to issue a press
release on 2 August headed ‘Confirmed Chemical Bombing in Southern Sudan’.3 These
allegations were also subsequently repeated by SPLA supporter Baroness Cox, President
of Christian Solidarity Worldwide, in the British House of Lords on 13 October, 1999.
Cox specifically claimed that the after effects were identical to symptoms associated with
poisoning by compounds such as Lewisite.4

The Sudanese government categorically denied any such use of chemical weapons. The
Sudanese Foreign Minister, Dr Mustafa Osman Ismail, stated on 5 August, 1999 that
the Sudanese government was “ready to receive any impartial and credible quarter to
investigate this [matter]… Sudan does not possess chemical weapons… the allegations
made by the Norwegian People’s Aid… are mere lies”.5 Sudanese diplomats also pointed
out that the Sudanese government had also recently signed the Chemical Weapons
Convention outlawing any such weapons.6 The Sudanese army spokesman, General
Mohamed Osman, said the allegations were a smear against the Khartoum
government.7

The Sudanese government agreed immediately to a United Nations investigation of the
claims made by Norwegian People’s Aid. This took the form of an Operation Lifeline
Sudan medical team which travelled to the area in which it was claimed the chemical
weapons attack took place. A Spokesman for the United Nations Secretary-General
stated that this medical team had:

                                                       
1 See, ‘Sudan “Chemical” Attack on Rebels’, News Article by BBC Online News on 31 July, 1999 at 09:57:51 GMT; ‘Sudan
Denies “Chemical” Attack’, News Article by BBC Online News on 1 August, 1999 at 12:28:27 GMT; ‘UN Teams Investigate
Sudan Gas Attack’, News Article by BBC Online News on 5 August, 1999 at 09:05:41 GMT; ‘UN Investigates “Chemical”
Attack’, News Article by BBC Online News on 5 August, 1999 at 14:03:37 GMT and 17:16:55 GMT; and ‘Warning On
Sudanese “Chemical Attack”, News Article by BBC Online News on 23 August, 1999 at 22:15 GMT.
2 See, for example, ‘Norwegian NGO Says Khartoum Bombed South Sudan With Chemicals’, News Article by Agence
France Presse on 3 August, 1999 at 09:24:35.
3 ‘Confirmed Chemical Bombing in Southern Sudan’, Press Release by Norwegian People’s Aid on 2 August, 1999, carried
on ReliefWeb at http://www.reliefweb.int
4 Hansard, House of Lords Debates, 13 October, 1999, col. 444.
5 ‘Minister: Sudan Ready For Probe Into Claims Of Chemical Warfare’, News Article by Associated Press on 5 August, 1999
at 09:09:48.
6 ‘UN Body Seeks Inquiry On Sudan Chemical Arms’, International Herald Tribune, 4 August, 1999.
7 ‘Briton Taken Ill After Sudan “Chemical Raid”’, The Independent, 4 August, 1999.



gathered medical samples (blood and urine) from 13 of the 35 people who had
reported symptoms. The samples were sent for analysis to the Centre for Disease
Control (CDC), an independent laboratory in Atlanta.

The United Nations further stated that the tests run on the samples had included,
amongst others, a test for Lewisite:

The results… as reported to the United Nations, indicated no evidence of
exposure to chemicals.8

The British media have been irresponsible in that despite having been made aware of
the findings of the United Nations medical tests, none of these newspapers, nor the BBC,
published the fact that the allegations they had carried had been shown to be
groundless.9  This despite the fact that the BBC, for example, had specifically mentioned
“chemical” or “gas” attack in all six of its reports.

It was not the first time that false claims alleging Sudanese involvement with weapons
of mass destruction have been made. In August 1998, the United States government
launched a cruise missile attack on the al-Shifa medicines factory in Khartoum, claiming
that the factory produced chemical weapons. The Clinton Administration failed to
produce any evidence, and blocked any United Nations inspection of the factory.
Independent tests carried out on the factory by a distinguished American chemist
showed no traces of anything associated with chemical weapons.10 It is now accepted
that the attack was a disastrous blunder by the American government.11

It has to be said that allegations of involvement in weapons of mass destruction
technology are amongst the most serious that can be levelled at any government.
Reporting on sensationalistic allegations such as the use of chemical weapons against
any target, and particularly civilians carries with it a responsibility. Running
unconfirmed stories about weapons of mass destruction in Sudan has to be approached
with particular caution given the al-Shifa incident, an incident which was obviously the
result of unfounded allegations. These particular allegations are unusual in that the
United Nations was able to scientifically collect samples from the area concerned and
from the people said to have been affected. Usually the claims are made and there is no
way of independently verifying what has been alleged.

It may well be argued by journalists that the allegations were sufficiently important for
them to be carried in the public interest by newspapers and by media outlets such as
BBC News Online. This is of course true. But at the same time, and by the same
argument, it is in the public interest that the conclusion of any neutral scientific
investigations into such claims are reported - and with the prominence with which they
were carried in the first place.

This incident clearly demonstrates the danger of accepting at face value the claims of
organisations such as the SPLA. The SPLA has a well-documented history of making
claims which have not been truthful. A serving member of the SPLA’s National
Executive Council, Dr Peter Nyaba, placed what he termed the SPLA’s “sub-culture of
                                                       
8 ‘Note for the Spokesman of the Secretary-General on Sudan’, Note delivered by the United Nations Resident Coordinator,
Mr Philippe Borel, to the Sudanese Foreign Ministry, 17 October, 1999.
9 See Press Release by the Embassy of Sudan, S/50/17/99, London, 20 October, 1999. This press release contained a copy of
the Secretary-General’s note, and was very widely distributed within the United Kingdom.
10 See, ‘U.S. Evidence of Terror Links to Blitzed Medicine Factory Was “Totally Wrong”’, Andrew Marshall, The
Independent, London, February 15, 1999; ‘No Trace of Nerve Gas Precursor Found at Bombed Sudan Plant’, Chemical &
Engineering News, February 15, 1999.
11 ‘Clinton bombed civilians on purpose. American tests showed no trace of nerve gas at “deadly” Sudan plant. The
President ordered the attack anyway’, The Observer, August 23, 1998. Front-page.



lies, misinformation, cheap propaganda and exhibitionism” very much on record in his
1997 book, The Politics of Liberation in South Sudan: An Insider’s View:

Much of what filtered out of the SPLM/A propaganda machinery… was about
90% disinformation or things concerned with the military combat, mainly
news about the fighting which were always efficaciously exaggerated.12

Similarly, accepting allegations from groups such as Norwegian People’ Aid, Christian
Solidarity International and Christian Solidarity Worldwide, organisations that are
unambiguously supportive of the SPLA, is questionable journalism. NPA’s unequivocal
claim that there had been a “confirmed” chemical attack has been shown to be little
more than a propaganda exercise. A 1997 Norwegian government report into Norwegian
People’s Aid’s relationship with the SPLA, Evaluation of Norwegian Humanitarian
Assistance to the Sudan, documented stated:

NPA’s intervention is that of a solidarity group. It has taken a clear side in the
war. It supports the causes of SPLA/M and its humanitarian wing SRRA. NPA’s
solidarity approach means that in practice the activities of NPA are closely
related to the political and military strategies of the rebel movement.13

The report placed on record that Norwegian People’s Aid’s activities were said to
“support the political and military struggle of the SPLA/M”.14 It was also clear that
Norwegian People’s Aid also serves as propagandists for the SPLA. The Norwegian
government report stated that:

The publicity, which NPA has been able to supply in favour of the Movement,
has… been significant. NPA briefed journalists and guided them in the field.

This was said to have been “decisive” on several occasions.15 In the case of groups such
as Christian Solidarity International, its reliability as a commentator on Sudanese
affairs has been questioned on numerous occasions. Many of the claims made by
Baroness Cox have also been shown to be questionable.16

It has been frequently stated that the first casualty of war in the truth. It behoves all
journalists dealing with the sort of civil war that has been raging in Sudan since 1955 to
approach the partisan claims of either side with a degree of caution.

In the case of the allegations made by the SPLA and its allies that the Sudanese
government has used chemical weapons in southern Sudan, it is clear that the British
media has failed to exercise even a semblance of caution or objectivity. One can only
hope that British journalists covering Sudanese affairs will exercise more
professionalism in the future. Equally important is a sense of proportion. Having carried
serious allegations in their newspapers, the fact that these allegations proved to have
been baseless should be reported and not ignored. Not to do so is simply unethical.

                                                       
12 Peter Nyaba, The Politics of Liberation in South Sudan: An Insider’s View, Fountain Publishers, Kampala, 1997,
pp.55, 66.
13 Evaluation of Norwegian Humanitarian Assistance to the Sudan, A report submitted to the Royal Norwegian
Ministry of Foreign Affairs, COWI, Royal Ministry of Foreign Affairs, Oslo, November 1997, p.27.
14 Ibid.
15 Ibid.
16 See, for example, Baroness Cox and Sudan: How Reliable a Witness?, The British-Sudanese Public Affairs Council,
London, 1999.


