THE
DISPLACEMENT
OF TRUTH:

AMNESTY
INTERNATIONAL,
OIL AND
SUDAN

THE EUROPEAN-SUDANESE
PUBLIC AFFAIRS
COUNCIL
17 Bediord Square,
London WC1B 114 ENGLAND

Telephone: 020 T323 2722
Tolofax: 020 Te31 4654
Jime 2000

WORKING FOR PEACE IN SUDAN



THE DISPLACEMENT OF TRUTH:
Amnesty International, Oil and Sudan

On 3 May 2000, Amnesty International published a report entitled Sudan: The Human Price of Oil. This
report claimed to examine human rights abuses in the oil-producing areas of south-central and southern
Sudan. It stated that “[t]he pattern of human rights violations includes atrocities and the forcible internal
displacement of large populations of local peoples’. The report further stated that it sought to focus on the
displacement of populations “living in oil fields and surrounding areas’ and to “ make clear the link
between the massive human rights violations by the security forces of the Government of Sudan and
various government allied militias.” *

A central flaw of Sudan: The Human Price of Oil was that the report ignored the pivotal fact that it takes
at least two sides to go to war. Given that the conflict in and around the oil producing areas is largely
between Sudanese government forces and those of the Sudan People's Liberation Army (SPLA), the
report’s almost exclusive focus on allegations of government involvement in this conflict was evidence of
deliberate or unwitting distortion of the reality of conflict in these areas. Amnesty International was
seemingly unable to analyse the circumstances in which war has now been visited upon the oil- producing
areas and their environs.

The sequence of eventsis clear. The SPLA identified the oil industry as a strategic target, especially once
oil began to be pumped and exported. The SPLA clearly decided to inflict as much damage on the ail
industry as possible, and they chose to become militarily active in the oil-producing areas in question. This
has led to attacks, including the bombardment of towns in these areas, which has in turn led to military
confrontation between government forces and the SPLA. And, asisthe case in every war, large numbers of
civilians have chosen to leave the war zone. The oil concession areas have been in existence for several
years. population displacement was only really reported once these areas became war zones. While the
report correctly stated that “[t]he primary cause of the internal displacement in Sudan is direct armed
attack, or threat of armed attack on civilian populations’ 2 it chose not to examine the SPLA’s central
involvement in the war within the oil-producing areas. This omission has fatally flawed the credibility of
the report, and reflects badly on Amnesty International.

Amnesty International states that it is “independent of any government, political persuasion, or religious
creed...Amnesty International is impartial. It does not take sides in political conflicts.”® It also claims
“principles of strict impartiality and independence’.* However, it is evident that this report has
demonstrably undermined Amnesty’s claim to professionalism and “principles of strict impartiality”.

Amnesty International, Oil and Civil Wars: A Double Standard?

In the first instance, it must be stated that Amnesty International’s focus on the Sudanese ail industry is
somewhat jarring given that Amnesty has been remarkably silent with regard to instances where there has
been a demonstrable link between oil, civil war and massive, on-going human rights abuses. Angola
provides a key example. Both Sudan and Angola have an oil industry. Angola's is a long-standing
business, and Sudan’s has only just begun. While Amnesty International produced this report, focusing on
the ail industry’s involvement in Sudan, and the alleged effect that oil have had in exacerbating the
Sudanese civil war, Amnesty has shown no such concern about the Angolan ail revenues which do so
clearly fund the devastating Angolan civil war. Not one of Amnesty’'s six special reports on Angola, nor
any of its eleven news releases on Angola have focused on “the human price of il” in Angola.®

“Introduction’, Sudan: The Human Price of Oil, Amnesty International (Canada),Al Index: AFR 54/01/00, Vanier, 3 May 2000.

2 ‘|nternational Standards on Internal Displacement’, Sudan: The Human Price of Oil, Amnesty International (Canada),Al Index: AFR
54/01/00, Vanier, 3 May 2000.

3« Al Works , Amnesty International at http://www.amnesty.ca/about/index.html.

4 ‘Facts and Figures About Amnesty International and its Work for Human Rights, Amnesty International, International Secretariat, Al
Index: ORG 10/03/97, London, 13 June 1997.

® See for example, ‘Angola (the Republic of) Amnesty International Publications and News Relesses 1996- , at
http://mww.amnesty.org/ailib/countries/indx112.htm

~



It is also a matter of record that while Britain and the international community has not seen any evidence
that Sudanese il revenues are being used to continue the Sudanese civil war, there is abundant evidence
that Angolan oil revenues are directly funding the Angolan conflict. In March 2000, in responding to a
Parliamentary question about whether the Angolan Government was using oil revenues to acquire weapons,
the British Government stated: “There is no doubt that oil revenues are used to fund the purchase of
arms’.® The Angolan Government receives at least $10 million per day in oil revenues: eighty percent of
its budget is spent on the war. The Bishop of Luanda, Damiao Franklin, has openly stated “Much of
Angola’ s wealth goes on weapons.”’

Amnesty International appears to be deliberately selective as to which oil revenues fuel which conflict. It
would appear to turn a blind eye to the Angolan oil industry.

Amnesty International’s unprofessional approach in Sudan: The Human Price of Oil was also
demonstrated by its methodologically questionable attempt to link oil revenues to arms purchases. The
report stated that:

There is a clear connection between the new-found oil wealth and the government’s ability to
purchase arms. On the first day of the export shipment of the first 600,000 barrels of ail, and
import shipment of 20 Polish T-55 tanks arrived in Port Sudan. ®

Thisis an extraordinarily crass statement for a supposedly reputable group such as Amnesty to have made.
One would have expected a somewhat more rigorous examination of any claimed linkage between ail
revenues and arms. The above claim by Amnesty would be more at home in a third-rate newspaper. Other
bodies clearly apply more rigorous standards and criteria. In March 2000, the British Government, for
example, in reply to a Parliamentary question about whether the Sudanese Government had used ail
revenues to purchase weapons, publicly stated that they did not “have any evidence of such expenditure at
present”.’ The British Government has also stated that the Khartoum authorities have promised
transparency with regard to how the oil revenues are spent. The British Government has made several such
responses to similar Parliamentary questions. It should also be noted that the British Government is no
friend of the Khartoum authorities.

Amnesty International: An Accessory to American Foreign Policy?

Amnesty Internal must also be careful to not be seen as an accessory to United States foreign policy. It isa
very clear that the Clinton Administration has pursued a very hostile policy towards Sudan. It is also clear
that the fledgling Sudanese oil industry has been a particular target of this hogtility. The timing of the
publication of this report was poorly chosen, almost coinciding with similar anti-oil campaigns and
activities by American government bodies, anti-Sudanese coalitions and Christian fundamentalist
organisations. Amnesty’s oil report was published on 3 May. Shortly afterwards, the United States
Commission on International Religious Freedom, a federally-funded organisation identified with American
foreign policy objectives, also publicly focused on the Sudanese il industry in hearings before the United
States Senate.™® And, later that same month, a major anti-Sudanese campaign was launched in the United
States with a national focus on Washington-DC.** It would be difficult to persuade some observers that
Amnesty International was not in some way party to a broader anti-Sudanese agenda.

Amnesty I nternational and Sudan: Very Questionable M ethodology

Amnesty International: Why No Official Vist to Sudan?

The first point which should be made regarding the methodology of its report is that while Amnesty
International chose to visit Sudan illegally, at least in part to interview SPLA commander Peter Gadet, it
chose not to accept several Sudanese government invitations to visit Sudan officially.

® House of Lords Official Record, Written Answer, 16 March 2000, column WA230.

7 Angola: War without End’, News Article by BBC on 5 May 2000 at 01:49 GMT 02:49 UK.

8 Qil Companies and Their Responsibilities, Sudan: The Human Price of Oil, Amnesty International (Canada),Al Index: AFR 54/01/00,
Vanier, 3 May 2000.

° House of Lords Official Record, Written Answer, 22 March 2000, column WA28.

10 See for example, * Sudan Listed as Religious Rights Abuser’, News Article by Associated Press on 17 May 2000.

11 < Capitol Hill Rally Kicks Off Anti-Sudan Campaign’, News Article by CNSNews.com on 23 May 2000.

~



Following the publication of the Amnesty International report, the Sudanese government disclosed that
Sudan has on several occasions invited Amnesty International to visit Sudan “to see for itself”.*? The
Government stated that Amnesty was first invited two years ago and then most recently again in September
1999 at a meeting between the Sudanese Minister of Justice, Mr Ali Yassin, and the Acting Deputy
Secretary-General of Amnesty International, Mrs Ann Burly. The question asked of Amnesty by the
Sudanese Government, “ Why has it turned down repeatedly the invitation of Sudan government to visit the
country, while it keeps reporting negatively about it?’ is a valid one. The question is al the more relevant
given the fact that Amnesty International chose to visit Sudan illegally, at least in part for its interview
with Gadet.

The use of questionable sour ces

It is of immediate concern with regard to the report’s methodology that the report uses terms such as
“allegations’ or “allegedly” ten times and “reportedly” twice. When dealing with such serious issues it is
simply inappropriate to merely repeat “allegations’. This tendency is made all the worse by the report’s
choice of sources.

It is very surprisingly indeed, for example, that Amnesty International chose to unreservedly and
unquestioningly cite SPLA rebe commander Peter Gadet as a source for the alleged forced displacement of
civilians from the area of the ail fields. The report states that “shortly after he split from the forces of
Paulino Matip, Commander Peter Gadet confirmed that the government had arranged for Paulino Matip’s
forces to clear the local population from the area of the oil fields’. Given that Gadet was a rebel
commander, who had recently defected from the forces of Paulino Matip, he would hardly be the most
reliable source to use as “confirmation” of claims made by the SPLA. He would have a vested interest in
presenting the worst possible picture of his enemy, the Sudanese government. Common sense would dictate
considerably more caution in examining partisan allegations from one side in a war than that exercised by
Amnesty.

Y et Amnesty International cites Gadet on three separate occasions as a source for serious allegations made
against the Sudanese government and oil companies. The SPLA’s reputation for disinformation is well
known. Dr Peter Nyaba, a SPLA national executive council member, described the SPLA’s “sub-culture of
lies, misinformation, cheap propaganda and exhibitionism” vividly:

Much of what filtered out of the SPLM/A propaganda machinery...was about 90%
disinformation or things concerned with the military combat, mainly news about the fighting
which were always efficaciously exaggerated.™

It isal too obvious that this Amnesty International publication had more in common with journalism than
any rigorous human rights reporting. The report chose as sources for its claims, journalists such as Julie
Fint. Amnesty’'s reliance on journalism rather than human rights methodology was noted by the Reuters
news agency, which stated that

Amnesty was apparently citing a report in the London Observer newspaper for its information
on the alleged atrocities.™

The article in question was written by Julie Flint. She is footnoted in the report.”> However, Ms Flint's
reporting on Sudan has consistently indulged in sensationalist and unproven allegations. These have
included claims that the Sudanese government has used chemical weapons in contested areas of Sudan.
The sum of her evidence for such serious allegations was that the SPLA said that a pig fell down a crater
and died. One would have expected Amnesty International to have chosen its sources for equally serious
claims somewhat more carefully.™® Flint’s articles have also been remarkably selective about which abuses

12« Amnesty International Has Never Been Honest on Sudan’, Press Release, Embassy of Sudan, London, 17 May 2000.

12 pater Nyaba, The Politics of Liberation in South Sudan: An Insider’sView, Fountain Publishers, Kampala, 199, p.55.

14« Sudan Rejects Amnesty report of oil impact on war’, News Article by Reuters on 17 May 2000 at 14:49:46 EST

5 Footnote 4, ‘Human Rights Violations Committed in the Name of Oil', Sudan: The Human Price of Oil, Amnesty International
(Canada),Al Index: AFR 54/01/00, Vanier, 3 May 2000.

16 such claims were independently scientifically investigated by the United Nations in 1999 and found to be baseless. On 17 October 1999,
the United Nations revealed that several tests conducted by the laboratories of the internationally-renowned Center for Disease Contral in
Atlanta on medical samples taken by Operation Lifdine Sudan staff in areas in which chemical weapons were said to have been used
“indicated no evidence of exposure to chemicals’ (Note by the Spokesman of the United Nations Secretary-General handed to the Sudanese
Ministry of External Relations by the UN Resident Coordinator in Sudan, Philippe Borel).The British Government also confirmed that tests
“indicated no evidence of exposure to chemicals’ (House of Lords Official Report, 16 March 2000, col. WA 230).

A



she deemed worthy of attention. There was no mention of rebel human rights outrages, despite the fact that
these systematic abuses are all too well documented.’” Amnesty International appear to have closdy
followed Flint’s lead.

Amnesty International: Turning A Blind Eye to Human Rights Violations

Amnesty International and Child Soldiers

Of particular concern is that Amnesty International’s report appears to have turned a blind eye to human
rights violations amounting to war crimes. Amnesty devotes a considerable section of its report to “reports’
that local Sudanese forces defending the il pipeline were using child soldiers. Amnesty states

There is increasing evidence that those who provide security to the oil companies have child
soldiersin their employ. A former commander in the forces of rebel leader Paulino Matip, which
were employed by the government to protect oil installations, informed Amnesty International
that child combatants are commonly used as fighters.*®

Despite mentioning “increasing evidence’, it is clear that the “former commander” is the best source that
Amnesty can provide. Once again, such claims from such sources are innately questionable. Amnesty
should have exercised considerably more caution before citing this above, unnamed, source. On the basis of
this “evidence’, the report takes up one page in addressing the issue of the government, oil companies and
child soldiers. The report also goes on to include the issue of child soldiers in its concluding section. Under
Amnesty International’s Recommendations, the report calls on the Sudanese government to “bring an
immediate halt to the deployment of child soldiers’.*

Given thislevel of interest in child soldiers within the oil areas, it is very surprising, therefore, to note that
Amnesty makes no mention whatsoever of clear, independently-documented instances of child soldiers
within the ranks of the very SPLA commander Amnesty has chosen to use as a source.

In February 2000, for example, Reuters correspondent Rosalind Russell was one of a group of journalists
who visited SPLA positions on the periphery of Sudanese oil-producing areas. Sheinterviewed Peter Gadet,
the SPLA commander in the area, and the person cited in Amnesty Internationa’s report. Ms Russell
personally observed that the ranks of the rebel forces had been “swollen by shy boy soldiers’.® Even if for
some reason Amnesty Canada had not been following international coverage of the reporting central to
their report, The National Post, the Canadian national daily, also reported the presence of SPLA child
soldiers. Reporting from Tabanga in southern Sudan, National Post journaist Charlie Gillis
unambiguoudly stated that most of the SPLA “soldiers’ in one location he visited were:

adolescent boys, carrying...machine guns too big for their hands.?*

The dictionary definition of “adolescent” is “between childhood and manhood”.? Anyone interested in
balance must ask why it was that Amnesty chose to go public with claims of “child soldiers’ “defending”
oil installations, unproven claims made by clearly questionable sources, why ignoring the credibly reported
presence of child soldiers amongst forces “attacking” oil-producing areas?

The absence of any comment on the above clear evidence of child soldiers can be explained in one of two
ways. Either Amnesty International was not aware of the above prominent international and Canadian
press coverage of issues central to their report Sudan: The Human Price of Oil, or Amnesty was aware of
these independently verified reports of child soldiers and chose not to address them in the report. If the
former is the case, then Amnesty International can only be seen as an ill-informed and ill-prepared
organisation clearly unable to produce such a report. If on the other hand, they knew about the above
reports of SPLA ranks “swollen by..boy soldiers’, and chose not to address this issue, then Amnesty

Y7 See, for example, Questionable Sources, Questionable Journalism: The Observer Newspaper and Sudan, The British-Sudanese
Public Affairs Council, London, May 2000.

18 « Companies Security Arrangements’, Sudan: The Human Price of Oil, Amnesty International (Canada),Al Index: AFR 54/01/00,
Vanier, 3 May 2000.

9« Amnesty International’s Recommendations, Sudan: The Human Price of Oil, Amnesty International (Canada),Al Index: AFR
54/01/00, Vanier, 3 May 2000.

20« Rag-tag Rebels Fight for Sudan’s Oil Riches', News Article by Reuters on 14 February 2000 at 14:24:21.

2L ‘Meeting the Victims of Sudan’s Oil Boom'’, The National Post, Canada, 27 November 1999.

22 The Pocket Oxford Dictionary of Current English, Oxford University Press, London, 1969, p.12.

-



International’s reputation for impartiality and accuracy in its reporting is clearly undermined. One can
even claim that this issue is a clear example of how skewed Amnesty’s Sudan: The Human Price of Oil
report actually is.

It must be further documented that Ms Russall also took photographs of the child soldiers she had seen.
One photograph appeared with the following caption: “Sudanese Child Soldiers Guard Rebel Military
Headquarters’. The report and the photograph were distributed around the world by the Reuters news
agency. It is inconceivable that Amnesty International would not have seen them. Why did Amnesty then
ignore the contents of an article containing material central to its Sudan: The Human Price of Oil report?

It should also be pointed out that the Statute of the International Criminal Court makes it clear that the use
of child soldiersisawar crime:

Conscripting or enlisting children under the age of fifteen years into the national armed forces or
using them to participate actively in hostilities.®

Amnesty International states that it visited Wicok village in October 1999 and interviewed Peter Gadet.?*
One must further ask why Amnesty sought out a man guilty of keeping child soldiers? To what extent does
Amnesty International normally rely upon claims made by a war crimina? What is Amnesty
International’s policy on meeting with war criminals and relying on them as “evidence’? Why did
Amnesty seek out and choose to cite as a source, a man actively engaged in waging war on civilians, of
bombarding towns in southern Sudan? Why did Amnesty International not mention the child soldiers,
despite there being clear photographic evidence of this abuse of children? Did the Amnesty International
interviewing team see any child soldiers? Does Gadet’s use of child soldiers within oil-producing areas not
deserve to be considered as “human rights violations committed in the name of oil”? Why turn a blind eye
to independently documented accounts of child soldiers as reported by Reuters while choosing to accept
unverified “reports’ by rebels with a vested interest in presenting negative images?

Amnesty International: Double Standards and Hypocrisy

While itsdf turning a blind eye to ample first-hand evidence that the very people it was interviewing and
citing as sources were guilty of war crimes including the use of child soldiers, the Amnesty report states
that Amnesty “believes many foreign companies tolerate violations by turning a blind eye to the human
rights violations committed by the government security forces or government-allied troops in the name of
protecting the security of the oil producing areas.”?® Amnesty returned to this theme, stating:

Silence on the part of companies implies a tolerance of human rights violations and fosters a
climate of impunity.?®

Such a position on the part of Amnesty, given its uncritical use of Gadet, can only but be described as
deeply hypocritical. To paraphrase Amnesty International, silence on the part of Amnesty International

implies a tolerance of human rights abuses and fosters a climate of impunity. Amnesty International has
turned a blind eye to war crimes involving young children.

Amnesty International: Further Contradictory Positions
The Presence of Foreign Forces?

The Amnesty report states that the Sudanese government has been recruiting forces from local ethnic
communities;

The pursuit of control over the oil territory provides a powerful incentive for assembling forces
based on ethnic origin.

23 Sea, Rome Statute of the International Criminal Court, at http://untreaty.un.org/English/notpubl/rome-en.htm

24 “Human Rights Violations Committed in the Name of Oil’, Sudan: The Human Price of Oil, Amnesty International (Canada),Al Index:
AFR 54/01/00, Vanier, 3 May 2000.

% ‘Introduction’, Sudan: The Human Price of Oil, Amnesty International (Canada),Al Index: AFR 54/01/00, Vanier, 3 May 2000.

% «Companies Security Arrangements’, Sudan: The Human Price of Oil, Amnesty International (Canada),Al Index: AFR 54/01/00,
Vanier, 3 May 2000.

~



It would clearly make alot of sense for the government to recruit local Nuer and Dinka forces to defend the
oil areas from rebel attack. Any yet, while having mentioned this “powerful incentive”, Amnesty then
proceeds to contradict itsalf. It can be said that Amnesty appeared to be desperately seeking any allegations,
however questionable, for inclusion in the report. One example of this “shotgun” approach involves claims
that there was a foreign military presence in the oil-producing areas. Amnesty was seemingly unable to
resist throwing in some second or third hand claims that “ Mujahedin fighters from Afghanistan and
Malaysia hav%been reportedly used to protect the staff and property of companies involved in building the
oil pipeline.”

Quite what use Afghan and Malaysian “ mujahedin” would be in a Nuer or Dinka area is a question
Amnesty seemingly did not bother to ask itself. Any such foreigners would not be Arabic speakers, and
they would certainly not be able to speak Nuer or any of the dialects spoken within the oil areas. Amnesty
then cites allegations that “Iragi” soldiers are also active in the oil areas®® Amnesty provided not the
dightest shred of evidence for such claims. One can only but point to previous examples of claims of
foreign involvement in the Sudanese civil war. Donald Petterson, a former American ambassador to Sudan,
commented on

Reports...in the media that hundreds, even thousands of Iranians, many of them Revolutionary
Guard military and security police advisers, had come to Sudan...The reports were based in part
on information provided by Egyptian intelligence sources, which were conducting an assiduous
disinformation campaign against Sudan.?

Given that Amnesty International was unable to present any evidence whatsoever for its claims, there is
every chance that Amnesty has repeated similarly fanciful claims with regard to Afghans, Malaysians and
Iragis, claims made as part of an equally assiduous disinformation campaign. In any instance there would
appear to be no shortage of Sudanese citizens willing to fight in southern Sudan.*

Displacement within War

Allegations of displacement are central to the Amnesty International report. In the chapter of the report
entitled ‘Human Rights Violations Committed in the Name of Oil”, Amnesty states

Tens of thousands of people have been terrorized into leaving their homes in Western Upper Nile
since early 1999. Government forces have used ground attacks, helicopter gunship and
indiscriminate high-altitude bombardment to clear the local population from oil-rich areas.

Amnesty also states that “[t]here have been reports that government troops clear the area around the town
of Bentiu using helicopter gunships.” Amnesty does not provide any sources for these general claims.

The Amnesty report also devotes a whole chapter to ‘ International Standards on Internal Displacement’
What is very noticeable is that Amnesty does not mention any SPLA activity whatsoever in these chapters.
Y et Reuters provides reliable, first-hand reporting of precisaly the sort of activity by the SPLA which leads
to people being “terrorized” and leaving their homes. A Reuters correspondent visiting SPLA positions
personally witnessed

a pillar of smoke rising from the besieged town of Mayom, subject to daily bombardments by
rebels as they try to advance eastwards to the oil development.

Similar daily bombardments of Juba by the SPLA in the early 1990s resulted in the deaths of hundreds of
civilians.® One must ask Amnesty whether or not the daily bombardment of Mayom, presumably one of

2" “The Human Price of Oil’, Amnesty International (London), 3 May 2000.

28 ‘Human Rights Violations Committed in the Name of Oil’, Sudan: The Human Price of Oil, Amnesty International (Canada),Al Index:
AFR 54/01/00, Vanier, 3 May 2000.

2 Donald Petterson, I nside Sudan: Political Ilam, Conflict, and Catastr ophe, Westview Press, Boulder, 1999, pp.42-43.

% Sep, for example, ‘Thousands of Sudanese Volunteers to Guard Oil Pipdling, News Article by Associated Press on 27 May 1999 at
18:07:05, and ‘Official Media: Thousands of Civilians Joining War in south Sudan’, News Article by Associated Press on 29 September
1999 at 09:27:39.

% The United States Department of State 1990 Sudan Country Reports on Human Rights Practices reported that the SPLA “ conducted
indiscriminate mortar and rocket attacks on the southern city of Juba, killing more than 40 civilians and wounding many others. These
attacks...seemed intended to terrorize the inhabitants.” In November 1991 the SPLA again shelled Juba, killing 70 civilians. In 1992, the
SPLA continued the random shelling of Juba, killing over 200 southern civilians.

-



several towns subject to this sort of action, did not result in large numbers of civilians being “terrorized”.
Would such daily bombardment not result in hundreds if not thousands or tens of thousands of civilians
leaving their homes as the rebels “clear the area around” the towns and villages in which they live? If so,
and Mayom would provide a clear example of daily bombardment of a town, would this not qualify as a
“human rights’ violation? If so why was there not the dightest mention of this or numerous other examples
of such activity and behaviour by the SPLA? The Reuters report also clearly states that it is the SPLA that
is attempting to “advance eastwards to the oil development”. This would indicate that the SPLA were the
aggressors in the particular circumstances described by Reuters. Y et this does not in any way feature in the
Amnesty report.

Amnesty International’s second or third-hand “reports’ of massive displacement in oil-producing areas
such as Heglig are clearly contradicted by reputable journalists who have visited these areas. Canadian
journalists and financial analysts who visited the Heglig oil fields found no such displacement. Claudia
Cattaneo, of The Financial Post, reported:

[A]t Heglig, the site of one of Talisman’s major ailfields and processing facilities, there is no
evidence of population displacement. Military presence is low key. Children are playing and
going to school near the oil wells. Western and Sudanese workers say thousands of nomads are
coming here to look for work, for medical assistance...or for education.®

Had Amnesty International availed itself of the invitations to visit Sudan and see the areas in question for
themselves, they would have seen, as many independent observers have, that much of the Heglig
concession is a flood plain upon which permanent habitation would have been impossible.

Perhaps more than four million Sudanese, the majority of them southern Sudanese, have been displaced as
aresult of the Sudanese civil war. They have fled fighting between government and rebel forces. More than
two million of these southern Sudanese refugees live in and around Khartoum: many more live in other
parts of northern Sudan. The simple fact is that displacement is the result of war, war between government
forces and the SPLA, and intra-southern Sudanese fighting. To read Sudan: The Human Price of Oil
would leave one with the impression that the displacement of civilians in the oil areas was solely the result
of government action. This is demonstrably untrue. Such a skewed picture presents a distorted picture of
Sudan and the Sudanese conflict. Thisin turn distorts international perceptions of the conflict and makes it
even more difficult for the international community to assist in the resolution of the conflict.

Conclusion

It is all too clear that Sudan: The Human Price of Oil was a hurried, poorly drafted and clearly
unprofessional publication. It was areport largely reliant on newspaper reporting. Amnesty International’s
choice of those articles and the journalists it then used as sources for alegations cited in the report is
guestionable to say the least. What is also deeply questionable is that given Amnesty’s decision to rely on
journalistic sources for its human rights reporting, rather than conduct its own human rights work in a
systematic, professonal manner, why Amnesty then chose to totally ignore relevant first-hand, credible,
reporting from Reuters, citing instead second and third hand newspaper accounts by partisan journalists.

Amnesty International’s lack of professional was also manifested in other areas. While clearly seeking to
bring pressure to bear upon those oil companies involved in Sudan, the report was not able to produce a
single piece of evidence that any oil company has been involved in human rights abuses. At the same time
Amnesty International chose to ignore ample evidence of serious human rights violations by the SPLA
within the oil-producing areas, violations amounting to war crimes. Amnesty also chose both to rely on
claims made by a SPLA commander patently guilty of serious human rights abuses including the use of
child soldiers and to ignore the fact that he was guilty of war crimes.

It must be asked why Amnesty International chose to ignore reputable, first-hand accounts of eventsin the
oil-producing areas, accounts which included credible reports of child soldiers and the daily bombardment
of towns? It must also be asked why Amnesty chose instead to publish claims made by rebel commanders
and partisan journalists? And to what extent does Amnesty engage in dialogue with war criminals?

%2 Analysts Upbeat About Talisman's Sudan Role', The Financial Post, 17 November 1999.

n



For any human rights report to be credible the report must go out of its way to be balanced, impartial and
even handed, and to be seen to be balanced and even handed. This report was neither. Sudan: The Human
Price of Oil was demonstrably unbalanced and demonstrably questionable in its content, sources, analysis
and conclusions. Amnesty International’ s reputation as a human rights organisation can only but suffer as
a consequence.



