
IMAGES OF

SUDAN





IMAGES OF

SUDAN

Case Studies in

Propaganda

and Misrepresentation

DAVID HOILE



First Published July 2003 by

European-Sudanese Public Affairs Council

1 Northumberland Avenue

London WC2N 5BW

Telephone: 020 7872 5434

Telefax: 020 7753 2848

E-mail: director@espac.org

website: www.espac.org

Copyright © David Hoile 2003

The moral right of David Hoile to be identified as the author of this work has

been asserted in accordance with the Copyright Designs and Patents Act 1988.

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, stored in a

retrieval system, or transmitted, in any form or by any means, without the prior

permission in writing of the author, or as expressly permitted by law, or under

terms agreed with the appropriate reprographics rights organisation.

ISBN 1–903545–37–4



�s�s  Contents

Map of Sudan vi

Abbreviations viii

Introduction 1

Chapter 1 State-Sponsored Anti-Sudanese Propaganda 7

Chapter 2 Journalism, Sudan and Misrepresentation 65

Chapter 3 Sensationalism Versus Reality 73

Chapter 4 Disinformation within the Sudanese Civil War 105

Chapter 5 Sudan and Academia 135

Chapter 6 The Consequences of Misrepresentation 155

Appendices 161

David Rose, “The Secret Bin Laden Files. The Al-

Qaeda Intelligence the U.S. Ignored”, Vanity Fair,

January 2002, No 97.

“Statement in Open Court”, Abdel Mahmoud al-

Koronky vs Dominic Lawson, Christina Lamb and

The Sunday Telegraph Limited, 4 July 2002.

Bombing in Afghanistan

Further Reading 176

Index 181

Contents



Map of Sudan



�s�s  Abbreviations

AASG American Anti-Slavery Group

ASNE American Society of News Editors

AWID Association for Women’s Rights in Development

BBC British Broadcasting Corporation

FBI Federal Bureau of Investigation

CIA Central Intelligence Agency

CSI Christian Solidarity International

CSW Christian Solidarity Worldwide

ICG International Crisis Group

MI6 British Intelligence Service

NATO North Atlantic Treaty Organisation

NIF National Islamic Front

NPA Norwegian People’s Aid

NSCC New Sudan Council of Churches

OLS Operation Lifeline Sudan

OPCW Organization for the Prohibition of Chemical

Weapons

SPLA Sudan People’s Liberation Army

SPLA-United Sudan People’s Liberation Army

SPLM Sudan People’s Liberation Movement

SSIM South Sudan Independence Movement

SSLM South Sudan Liberation Movement

SUNA Sudan News Agency

UN United Nations

UNSCOM United Nations Special Commission

USIP United States Institute of Peace

WFP World Food Programme

Abbreviations





�s�s  Introduction

Early in life I noticed that no event is correctly reported in a newspaper, but in Spain,

for the first time, I saw newspaper reports which did not bear any relation to the facts,

not even the relationship which is implied in an ordinary lie. I saw great battles reported

where there had been no fighting, and complete silence where hundreds of men had

been killed…and I saw newspapers in London retailing these lies and eager

intellectuals building emotional superstructures over events that had never happened. I

saw, in fact, history being written not in terms of what happened but of what ought to

have happened according to various ‘party lines’.

George Orwell, Homage to Catalonia 1

A civil war has been fought in Sudan, off and on, since 1955. This war has

been between the Sudanese government and various rebel groups in southern

Sudan. Since 1983 the war in the south has been fought against the Government

of Sudan by the Sudan People’s Liberation Army (SPLA).2 It is a conflict that

has cost the country dearly in lost lives and millions of displaced civilians. It is

also a conflict that has done considerable damage to the reputation and image

of Sudan and the Sudanese people. In July 2002, the first steps of what may

well result in a comprehensive ceasefire and political settlement in Sudan were

made.3 By early 2003 the Sudanese government and others appeared to be

optimistic that peace was close.4

Given the move towards a peaceful settlement, it is even more important than

before for the propaganda war surrounding the Sudanese conflict to be

analysed. It is time now to cut away the ground of those constituencies still

                                                          
1 George Orwell, Homage to Catalonia, Penguin Books, Harmondsworth, Middlesex, 1979, p.234.
2 The SPLA is sometimes also referred to as the SPLM or SPLM/A, a reference to the Sudan

People’s Liberation Movement, ostensibly the political component of the organisation. The

Economist states that “the rebels have always, in theory, been a political movement as well as an

army. In practice, the army was the movement” (The Economist, London, March 1998). This study

refers to the organisation as the SPLA.
3 See, for example, “US Says Deal Between Sudan, Rebels is ‘Significant Step’ Towards Peace”,

News Article by Agence France Presse, 22 July 2002; “Sudan Opposition Welcomes Deal”, News

Article by Associated Press, 21 July 2002; “Sudan Truce Monitors Optimistic on Peace Prospects”,

News Article by Reuters, 23 July 2002.
4 See, for example, “Sudan’s Civil War Almost Over, Says Mediator”, News Article by Voice of

America, 7 February 2003, “Sudan Says Latest Peace Efforts Encouraging”, News Article by

Reuters, 26 January 2003; “Khartoum Aims for Peace Deal by mid-2003: FM”, News Article by

Agence France Presse, 22 December 2002.

Introduction



2

using propaganda imagery to seek to prolong one of Africa’s longest-running

civil wars.

The Sudanese people are a self-evidently proud and fiercely independent

nation, one of the very few African nations that, during the Mahdiyya, held the

political and military might of the British Empire at its zenith at bay for more

than a decade.5 Since independence in 1956, Sudan has been blighted by

seemingly endless coalition and sectarian party politics, an ongoing civil war,

economic stagnation, foreign destabilisation and various degrees of media

distortion.

The Sudanese have always had a tendency towards independence of mind,

theological, national and political. The Mahdi’s regime, for example, has been

described as “one of the first modern Islamicist revolts against corrupt, secular,

colonial authorities”.6 The Republic of Sudan, and particularly the present

government, has maintained this independence. This is one reason, for example,

why somewhat transparent attempts to portray present-day Sudan as a terrorist

state that is both a mirror and an instrument of Iran and Iran’s model of Islamic

fundamentalism, simply do not reflect reality. It is also this independence of

mind which had initially led to difficulties with the United States in the post-

Cold War international realignment. And Sudan has come in for considerable

criticism for being the first Arab country to become a modern, democratic

Islamist republic.

There are several parallels between Western attempts to demonise Sudan and

the Sudanese in the 1880s, and subsequent attempts in the 1990s. Alan

Moorehead, provides a description of the atmosphere in Europe and Britain

following the death of General Gordon in 1885 and the consolidation of the

Islamic state in Sudan in the late nineteenth century:

In Europe at this time, and especially in England, there was a general

disposition to regard the Mahdist state as an implacable evil...Mahdism, of

course, was a far less serious affair, and it hardly affected the general current

of events outside the Sudan. Yet the hostility toward it in Europe ran very

deep. It was not only a question of Victorian power and self-righteousness

smarting from a sense of unavenged defeat: it was felt that the Christian faith

itself was defied by these murderous fanatics in the Sudan...This was the

                                                          
5 The Mahdiyya was the state which existed in Sudan from 1885, following the fall of Khartoum

and the death of British General Charles Gordon, until 1898, firstly under Muhammed Ahmed, the

“Mahdi”, and then his successor Khalifa Abdullahi.
6 Alan Moorehead, Times Literary Supplement (London), 2 August 1996.



3

atmosphere of war, when all things tend to become exaggerated and touched

by propaganda…As in time of war communications failed, a heavy fog of

censorship prevented the impartial facts from penetrating to either side, and

ignorance was a wonderful breeding-ground for imagination.7

Sudan was the focus of one of the first systematic propaganda campaigns of the

new media age. The independent Mahdiyya state in Sudan, responsible for the

defeat of General Gordon and British power in Sudan in 1885, was projected as

“fanatic” and made up of “wild hordes of dervishes”.8

Attempts in the 1990s to demonise Sudan therefore have a clear historical

precedent. The first comment to be made is that the Victorian attitude described

above by Moorehead would today be condemned as colonialist and racist. Yet

there is a stark resonance of Moorehead’s description of the attitudes towards

Sudan in the 1880s, of many of the contrived international attitudes towards

Sudan in the 1990s. Now, just as then, regarding much of the international

view, it can also be said that “ignorance was a wonderful breeding-ground for

imagination”. It is a matter of record that the contemporary writings on Sudan

of the British commentator Bernard Levin, for example, have quite starkly

echoed the somewhat lurid writings of the 1880s, referring as he did to the

present Sudanese government as “savages”. Both the civil war within Sudan,

and the covert war of destabilisation waged by the Clinton Administration in

the 1990s have seen what Moorehead described as a “heavy fog of censorship”

descend once again where “all things tend to become exaggerated and touched

by propaganda”.9 Disinformation and misinformation have made it almost

impossible to obtain a clear and accurate account of events and circumstances

within Sudan, and indeed the region.

What is also clear, even if we in the West miss it, is that many Sudanese see a

distinct sub-text in much of the contemporary criticism of Sudan. In her

contribution to Sudan: State and Society in Crisis, Sudan scholar Professor

Carolyn Fluehr-Lobban makes the point that: “The unquestioned assumption

that Islam sanctioned slavery created an ideology that justified expanding

British interests in Sudan, especially control of the Nile waters, and helped to

engender the mood of a Christian crusade to emancipate the region during the

                                                          
7 Moorehead, op. cit., p. 286.
8 For a discussion of this demonisation, see M. Morsy, North Africa 1800-1900, Longman,

London, 1984, pp. 247-66.
9 Moorehead, op. cit., p .286.



4

Mahdist uprisings and their aftermath”.10 The colonial and racist overtones of

the Victorians have been superseded by similar subtext, particularly regarding

the allegations of slavery made by some anti-government propagandists, many

of whom are latter-day Christian activists. These themes also extend to Western

perceptions and diktat as to which parliamentary forms of political system and

democracy are best for Sudan.

The accusations that have been systematically levelled against the government

and people of Sudan during the 1990s are grave and deserve a far better

investigation than they have hitherto received. This study argues that generally

accepted views of Sudan initially held within Europe, and still within North

America, have lacked balance and in several key instances are very

questionable. These views include projections of Sudan as a fundamentalist

Islamic regime, a state sponsor of terrorism, and one closely identified with

systemic human rights abuses including institutionalised slavery. While it is

true that many questionable things have happened within Sudan in the course of

a decades-long civil war, the above depiction of Sudan jars with reality. It

certainly runs contrary to a distinct change in attitude regarding Sudan within

much of the international community, including the European Union, the

Organisation of African Unity, the Arab League, the Non-Aligned Movement,

the regional Intergovernmental Authority on Development (IGAD) and other

groupings and countries within the developing world.11

                                                          
10 Carolyn Fluehr-Lobban, “Islamization in Sudan: A Critical Assessment”, in John O. Voll (Editor),

State and Society in Crisis, Indiana University Press, Bloomington, 1991, p.74.
11 Sudan has, for example, over the past several years emerged as a leader of the region and

internationally. These developments culminated in Sudan’s presidency of the regional

Intergovernmental Authority on Development (IGAD) body, as well as the Common Market of East

and Southern Africa (COMESA) and the Community of Sahel-Saharan States, as well as the

chairmanship of the Council of Foreign Ministers of the Organisation of the Islamic Conference.

See, “Sudan Seeks to Showcase its Islamic Credentials in OIC Meeting, Underline Image of

Moderation”, News Article by Associated Press, 24 June 2002. Sudan’s relationship with the

European Union has also improved dramatically: “EU, Sudan to Normalise Ties, Resume

Development After Peace Accord”, News Article by Agence France Presse, 11 December 2002. See

also “EU and Sudan Agree to Mend Rifts Through Dialogue”, Middle East Times, 19 November

1999; “EU Seeks to Renew Dialogue with Sudan Broken Off in 1996”, News Article by Agence

France Presse, 10 November 1999 and “EU to Resume Financial Aid to Sudan After Decades-Long

Break”, News Article by Agence France Presse, 30 January 2002.  In July 2000, the countries of

Africa also selected Sudan to represent the continent as a non-permanent member of the United

Nations Security Council. The fifty-three African nations of the Organisation of African Unity

chose Sudan over Mauritius and Uganda to succeed Namibia as the African representative on the

Security Council. Although ultimately unsuccessful as the result of intense American lobbying, the

Egyptian Foreign Minister said that “there is an African and an Arab decision in Sudan's favour

concerning this issue.” In May 2001, the international community elected Sudan to sit on the 53-

member United Nations Human Rights Commission, while at the same time voting the United



5

Distortion is often a feature of conflict, and especially civil war. Sudan has

additionally been the focus for systematic propaganda by the United States

government and some of her neighbours. This state-sponsored propaganda has

added a further layer of cold-blooded, clinical misinformation and

disinformation. The might of the most powerful government in the world has

been focused upon one of the world’s poorest – and Khartoum has simply been

unable to adequately respond to the onslaught.

While it is clear that there is ground for legitimate concern about some events

within Sudan, many issues have been greatly exaggerated, sometimes

grotesquely so. State-sponsored propaganda aside, the issue is additionally one

of balance – or more specifically the general lack of balance with regard to how

Sudan is presented and analysed. Far too much of the projection of Sudan has

been by observers, academic, media, diplomatic or religious, who have been

either unable or unwilling to objectively assess the situation and events within

the country. There has also been a vigorous, hostile, private-sector campaign

focused on Sudan. This external propaganda war has undoubtedly prolonged

the Sudanese civil war. Various political and religious constituencies within the

United States, fuelled by deeply questionable images of Sudan, have clamoured

for the United States government to escalate the Sudanese conflict at precisely

the time when the prospect for peace is at its closest ever.12 At the same time,

these constituencies have also encouraged Sudanese rebels to prolong and

intensify their war.

George Orwell provides us with the telling snap-shot cited above of

propaganda and information warfare in the Spanish civil war in the 1930s.

There are obvious similarities between the Sudan and Spain, and there are stark

differences. One difference between Spain and Sudan is that contemporary

means of propaganda have become infinitely more sophisticated. Another is

that in Spain the conflict was waged between equally matched ideological

camps, both adept at propaganda, whereas in Sudan the US has had a

tremendous advantage. We should also bear in mind that the Spanish civil war

was fought within Europe, in a country comparatively easy to get to. It was a

country with accessible languages, and a conflict that was well-covered on both

sides by journalists. It was nevertheless still a war subject to considerable

                                                                                                                                
States off. See, for example, “U.S. Loses Seat on U.N. Human Rights Commission, Sudan Joins

Commission”, News Article by Associated Press, 3 May 2001.
12 See, for example, “To Stop Sudan’s Brutal Jihad, Support Sudan’s Opposition”, Backgrounder

No. 1449, The Heritage Foundation, Washington-DC, 13 June 2001.



6

disinformation and misinformation. The Sudanese conflict in the 1990s was

considerably more difficult to cover journalistically. War-zones were hard to

get to and get into, and local languages were often inaccessible. It was also a

conflict dominated by disinformation. Questionable Western news “coverage”

has been central to projections of Sudan.

The similarities are also clear. There are London newspapers that have been

retailing lies about Sudan and there have been no shortage of eager

intellectuals, and activists, building emotional superstructures over events that

have never happened or which have been grotesquely distorted. And there has

been  the deliberate, systematic use of state-sponsored propaganda,

considerably sharpened as a science since the 1930s.

Propaganda war is a variant of armed conflict. To use the American Civil War

cliché, it is often won by those who get to the battlefield the “fastest with the

mostest”. And quite simply the Sudanese government has been overwhelmed in

this unequal contest. As we shall see, anti-Sudanese propaganda has varied

from claims about involvement with “weapons of mass destruction” to claims

that the Muslim government was draining the blood of southern Sudanese

Christian children in Khartoum, a variant on the age-old Jewish blood-libel.13

Much of the systematic and deeply questionable anti-Sudanese propaganda that

has been circulated has come from the United States, both by way of “state-

sponsored propaganda” and also by way of private-sector propaganda, which in

turn was actively encouraged by the Clinton Administration. This now has a

life of its own. Sudan has been a free-fire zone for propaganda for several years

– and what appears in print often appears to be there forever. The examples

outlined in this study merely scratch the surface of what has been a sustained

and all too successful propaganda war.

                                                          
13 See, for example, “Sudanese Children Sold as Slaves, say Christian Groups”, The Times

(London), 16 March 1996. The Observer newspaper had also previously claimed that black

southern children were being “used as a living blood bank for northern soldiers...every time there is

a major battle, they are rounded up to donate their blood”. The source was anonymous, “Sudan

Revives the Slave Trade”, The Observer (London), 9 April 1995, and repeated in Bhatia Shyam,

“A War’s Human Booty”, World Press Review, August 1995. The Jewish blood-libel is anti-

Semitic propaganda dating back to the Middle Ages alleging that Jews kidnap and sacrifice non-

Jewish children for ritual purposes. See, for example, “Bloody and Hateful Propaganda”, The

Washington Times, 15 March 2002.



7

Chapter 1

�s�s  Sudan and State-Sponsored Propaganda

Propaganda. Noun. The systematic propagation of information or ideas by an interested

party, esp. in a tendentious way in order to encourage or instil a particular attitude or

response. Also, the ideas, doctrine, etc., disseminated thus; the vehicle of such

propagation. 14

The purpose of propaganda is to encourage people to think a particular way.15

The American sociologist Michael Choukas, himself formerly a senior official

in the Office of Strategic Services – the forerunner of the Central Intelligence

Agency – further defined propaganda as “the controlled dissemination of

deliberately distorted notions in an effort to induce action favorable to

predetermined ends of special interest groups”.16 State-sponsored propaganda

has been a particular feature of conflict over the past century, as has been the

closely associated phenomena of “atrocity” propaganda.17 Perhaps the first

instance of the use of this sort of systematic propaganda to have emerged in

modern times was the Bryce Report during the First World War. The

distinguished British lawyer and diplomat Lord Bryce put his name to the

report which claimed, for example, that “murder, lust and pillage prevailed over

many parts of Belgium on a scale unparalleled in any war between civilised

nations during the last three centuries”. It was published in 1915 by the British

government and translated into thirty languages: it alleged, amongst other

things, German involvement in mass rapes, bayoneting babies, and the cutting

off of children’s hands and women’s breasts. While there is no doubt that

German forces were party to unacceptable behaviour, it is now evident that

there were many questions about the accuracy of the Bryce Report. A Belgian

commission of enquiry in 1922 was unable to corroborate a single significant

                                                          
14 Oxford English Dictionary, 2nd edn., Oxford University Press, 1989.
15 For a general history of propaganda and conflict see, Jacques Ellul, Propaganda: The

Formation of Men’s Attitudes, Vintage Books, New York, 1973; Philip M. Taylor, Munitions of

the Mind: A History of Propaganda from the Ancient World to the Present Day, Manchester

University Press, Gloucestershire, 1995; and Oliver Thomson, Easily Led: A History of

Propaganda, Sutton Publishing, Stroud, Gloucestershire, 1999; Bertrand Taithe and Tim Thornton,

Propaganda: Political Reality and Identity 1300-2000, Sutton Publishing, Stroud,

Gloucestershire, 1999.
16 Michael Choukas, Propaganda Comes of Age, Public Affairs Press, Washington-DC, 1965, p.5.
17 See, for example, J. M. Read, Atrocity Propaganda 1914-19, Yale University Press, 1941, and

Arthur Ponsonby, Falsehood in War, E. P. Dutton, New York, 1928.

Sudan and State-Sponsored Propaganda



8

allegation made in the Bryce Report. It has subsequently been described as

“largely a tissue of invention, unsubstantiated observations by unnamed

witnesses, and second-hand eyewitness reports, depending far more on

imagination than any other factor.”18 The American historian H.C. Peterson

called the Bryce Report “one of the worst atrocities of the war.”19 Similarly,

there is no doubt that Sudanese combatants have also been party to

unacceptable behaviour, such is invariably the case in war-time, but not to the

extent or seriousness of the allegations against them. Sudan has had its fair

share of Bryce Report-type publications, similarly based upon “unnamed

witnesses and second-hand eyewitness reports”. These assertions, whether they

be on “oil displacement”, “slavery” or “terrorism”, also seem to have depended

more on imagination than reality. Nonetheless they have been widely

circulated, especially in this media age, by the latter-day equivalents of

Orwell’s overeager academics and unquestioning newspapers.

In the course of the 1990s, although not at war with Sudan, the Clinton

Administration similarly chose to demonise Sudan and used every means at its

disposal to bring down the Sudanese government.20 And, in comparison with

1915, modern propagandists have a much wider and more impressive range of

print, radio, television, and electronic media to use in their campaigns. Every

propaganda device at its disposal was deployed by Washington to isolate

Africa’s biggest country. Several of the sorts of claims made in the Bryce

Report can be seen in the Clinton Administration’s attacks on Khartoum,

including the use of “reports”, secondary accounts and unattributed claims.

Such outright American hostility jarred with previous attitudes towards Sudan.

On independence in 1956, Sudan’s immediate post-independence foreign

policy was friendly towards the West. The country subsequently experienced

both civilian and military government, and in 1969 General Gafaar Nimeiri

came to power in a coup d’état. Nimeiri abolished all existing political

institutions and parties and assumed the role of president. Politically, Nimeiri’s

regime initially veered towards the left until an attempted coup by the Sudanese

communist party in July 1971. He then made overtures towards Washington.

                                                          
18 Peter Buitenhuis, The Great War of Words: Literature as Propaganda 1914-18 and After,

B.T. Batsford Ltd, London, 1989, p.27; Phillip Knightley, The First Casualty: The War

Correspondent as Hero and Myth-Maker from the Crimea to Kosovo, Prion Books, London,

2000, p.87-88.
19 H.C. Peterson, Propaganda for War: The Campaign against American Neutrality, University

of Olkahoma Press, Norman, 1939, p.58.
20 See, for example, “Wielding Aid, U.S. Targets Sudan to be Sent to Neighbors Who Are Backing

Rebel Forces”, The Washington Post, 10 November 1996.



9

These were welcomed by the American government. In 1972, the Nimeiri

regime ended the civil war in southern Sudan, which had been fought on and

off since 1955, by agreeing that the south would enjoy autonomy. The

American government restored diplomatic relations with Sudan and resumed

economic aid. Sudan became one of the key allies of the United States both

regionally and in the Middle East. In September 1983, Nimeiri introduced

Islamic sharia law throughout Sudan. Sudan was the largest recipient of

American Security Assistance Programme funding in sub-Saharan Africa

throughout most of the 1980s, receiving almost eight hundred millions dollars

in military, economic and development assistance.21 This continued after

Nimeiri’s embracing of Islamic politics.

Nimeiri was overthrown in 1985. After a one-year transitional period, elections

were held in 1986 which resulted in a democratically-elected government

headed by Prime Minister Sadiq al-Mahdi. Three years of weak coalition

governments followed, governments dominated by two Islamic sectarian

parties, the Umma Party headed by Sadiq al-Mahdi, and the Democratic

Unionist Party. Sudan went through a series of political, economic and military

crises. In June 1989, a military coup d’état led by General Omer al-Bashir

overthrew Sadiq al-Mahdi’s administration. This was welcomed by the United

States government.22 Following the 1989 coup, the Sudanese government made

attempts to gradually civilianise itself, and established a modern Islamic

republic in Sudan. Michael Field, in Inside the Arab World, has stated that:

“The only Arab country that has put into effect modern, republican, Islamist

ideas has been Sudan.” 23

It may be that the independence of the Sudanese government, and the threat of

a modern, democratic and republican Islamic model to some of America’s

absolutist and authoritarian allies in the Middle East, marked it out as a target

for American displeasure throughout the Clinton Administration. Subsequent

American hopes that the government of Sudan would fall, either through

political or military pressure from within the country, have proved to be

                                                          
21 Jeffrey A. Lefebvre, Arms for the Horn. U.S. Security Policy in Ethiopia and Somalia 1953-

1991, University of Pittsburgh Press, Pittsburgh, 1991, p.255. This was made up of $296 million in

American military assistance and $506 million in economic support funds for the years 1980

through 1985: Raymond W. Copson, Africa’s Wars and Prospects for Peace, M.E. Sharpe,

London, 1999, p.143
22 See, for example the comments of the then Assistant Secretary of State for African Affairs,

Herman Cohen, in Intervening in Africa: Superpower Peacemaking in a Troubled Continent,

St Martin’s Press, New York, 2000, p.65.
23 Michael Field, Inside the Arab World, John Murray, London, 1994, p.257.



10

without foundation. The attempts by the Sudanese government to address those

areas said to be of concern to the United States were ignored by the Clinton

Administration.24 The Clinton White House chose to seek to overthrow the

present government in Sudan, using every means at their disposal short of

outright war, including economic sanctions, international isolation, economic

and military destabilisation, and encouraging regional intervention. It is

inconceivable that the Clinton Administration would not have also waged an

all-out propaganda war against Sudan – and that agencies of the American

government would have sought to demonise and distort the image of Sudan

whenever and wherever they could. It would be very naïve not to accept that

this has happened.

This propaganda war has been both overt and covert. It is very difficult to

document cause and effect. But the fact is that Sudan has been subject to a

sophisticated propaganda war to which it was simply unable to respond

adequately. Sudan was to the Clinton Administration what Nicaragua was to the

Reagan White House. Key Clinton Administration officials such as former

Africa director, John Prendergast, have drawn a clear comparison between

American involvement in Sudan and Nicaragua.25 Given this comparison it is

useful to note the Reagan Administration’s propaganda offensive against the

Sandinista regime in Nicaragua. The National Security Archive observed that:

“To…wage the important fight for American and international public opinion,

[the White House] created a sophisticated propaganda apparatus to reshape

perceptions of the conflict in Central America. This campaign resembled the

type of covert propaganda operations the CIA routinely engages in against

foreign nations but is prohibited from undertaking at home…Moreover…U.S.

military psychological specialists, skilled in ‘persuasive communications,’ were

detailed to Washington…to ‘prepare studies, papers, speeches and memoranda

to support [public diplomacy] activities,’ and look for “exploitable themes and

trends’…The Office of Public Diplomacy peddled these ‘themes’ to journalists,

editors, academics, conservative constituent groups, Congress and the general

public through a variety of mechanisms…Public diplomacy tactics also

                                                          
24 See, for example, David Rose, “The Secret Bin Laden Files: The Al-Qaeda Intelligence the U.S.

Ignored”, Vanity Fair (New York), January 2002.
25 See Prendergast’s comment: “The parallels to Central America in the 1980s are stark. The US

provided covert aid to the Contras (and official aid to the regimes in El Salvador, Honduras and

Guatemala) and because of domestic public pressure urged numerous reforms on the Contras (and

the three Central American governments), especially in the area of human rights and institutional

reform (though the pressures were undercut by an administration in Washington not serious about

human rights)”, in Crisis Response: Humanitarian Band-Aids in Sudan and Somalia, Pluto

Press, London, 1997,  p.77.



11

incorporated what internal documents called ‘White Propaganda Operations’ –

sponsoring stories and opinion columns in the press while disguising any

government connection – and promoting misinformation.”26

The Clinton Administration has replicated this formula. In fact, the only aspect

of the Clinton Administration’s otherwise disastrous Sudan policy that could be

said to have succeeded, at least temporarily, was the demonisation of Sudan.27

There can be no doubt whatsoever that the Clinton Administration initiated

similar projects affecting Sudan. Indeed, there is considerable evidence of such

attempts at disinformation.

The Clinton Administration’s policy towards Sudan followed a set pattern. Judy

Butler is an academic who has closely studied American foreign policy as it

applied to other developing countries such as Nicaragua in Central America. In

describing American foreign policy tactics she states that: “The chief means of

delegitimization within the United States has been the propaganda war. This

war has two major and complementary tactics: ‘control of the agenda’ …and

‘perception management’.”28 It is very clear that all these steps have been used

by the Clinton Administration to isolate and destabilise Sudan. The

Administration has from 1993 onwards sought to secure “control of the

agenda” and to manage the way in which Sudan was perceived. Propaganda has

been a distinct feature of the Sudanese conflict, just as it has featured in all

conflicts in which the United States has become involved. American foreign

policy has always included varying degrees and types of propaganda:

One of the United States’ primary assets in influencing and shaping world

politics is its mastery of the use of propaganda. The art of propaganda

resulted in great success during and after World War II. The United

States…turned this practice into a leading variable in its foreign policy

outlook…the US enhanced the borrowed art, added and deducted

accordingly, to make it fit with the changing political environment. By far,

the art of demonization is the United States’ most unique and most effective

technique of them all.29

                                                          
26 “The United States and the Nicaraguan Revolution”, The National Security Archives’, at

http://nsarchive.chadwyck.com/niessayx.htm
27 For a critique of the Clinton Administration’s Sudan policy, see David Hoile, Farce Majeure:

The Clinton Administration’s Sudan Policy 1993-2000, The European-Sudanese Public Affairs

Council, London, 2001.
28 Peter Rosset and John Vandermeer (Editors), Nicaragua: Unfinished Revolution. The New

Nicaragua Reader,  Grove Press Inc, New York, 1986, p.211-23.
29 “American Foreign Policy and the Art of Demonisation”, Article published by Arabic.com, 10

April 2000, at www.arabia.com/article/0,1690,News-17819,00.html



12

In his foreword to a National Defense University study of political warfare, US

Navy Vice-Admiral James A. Baldwin, commented: “Warfare is often defined

as the employment of military means to advance political ends…Another, more

subtle means – political warfare – uses images, speeches, slogans, propaganda,

economic pressures…to influence the political will of an adversary.” 30

The process of demonising Sudan was initially embarked upon by accusing

Sudan of being an extremist Islamic state, and therefore, by definition, a state

sponsor of regional and international terrorism, and human rights abuser. It was

also stated that Sudan had been an ally of Saddam Hussein in Iraq during the

Gulf War. And from 1995 onwards the Clinton Administration would make

much of allegations of human rights abuse, religious intolerance, and  “slavery”

and “slave trading” in Sudan. It is ironic that the Administration set about

demonising the Sudanese while at the same time a former American

ambassador to Sudan believed that the Sudanese people “deserved their

reputation as the nicest people in the eastern half of the African continent”.31

While whatever resonance this propaganda campaign may have had

internationally has gradually dissipated, its impact domestically within the

United States has been and continues to be dramatic. It is within the United

States that it is at its most powerful and destructive and continues to have an

influence within the American body politic out of all proportion to its veracity.

The orchestrated propaganda onslaught, with its Islamophobic undertones,

perpetuated by federally-funded bodies such as the so-called US Commission

for International Religious Freedom, was embraced and acted upon by a wide

cross section of political and church groups. From this has emerged a vibrant

anti-Sudan industry, suckled by the Clinton Administration, which has in turn

brought considerable, ultimately undue, pressure to bear upon the Bush

Administration.

It has been easy to achieve a certain momentum. The American media became a

natural focus for anti-Sudanese projections. There is a tendency to support

one’s government. The 1999 American Society of Newspaper Editors (ASNE)

report on the press and media revealed that 78 percent of American adults agree

with the assessment that there is bias in the news media, and that powerful

                                                          
30 James A. Baldwin, Vice-Admiral, US Navy, in Foreword to Paul A. Smith’s On Political

Warfare, National Defense University Press, Fort McNair, Washington-DC, 1990.
31 Donald Petterson, Inside Sudan: Political Islam, Conflict and Catastrophe, Westview Books,

Boulder, Colorado, 1999, p.75.



13

people or organisations, such as politicians or government officials and others,

can influence a newspaper to get stories into a paper. In an American Society of

Newspaper Editors Journalism Credibility Project think tank session journalists

agreed: “Journalists [have a] willingness to print the ‘official’ version of

events…”32

American commentators have expressed concern at the media’s involvement in

foreign policy issues. Ted Galen Carpenter, writing in his 1996 study The

Captive Press: Foreign Policy Crises and the First Amendment, accepts

James Madison’s concern that the greatest  government abuse is to be found in

the management of foreign affairs. He states that the news media have failed to

question the “interventionist” tendency of American government leaders.

Carpenter believes that “correspondents, editors, pundits, and publishers who

work for major media outlets tend to see themselves as members of an opinion-

making elite. They consider themselves on an intellectual and social par with

high-level policymakers, an attitude that increases the prospect of their being

co-opted by ambitious and determined policymakers”.33

There is also undoubtedly considerable peer group pressure. In a 1997

examination of American journalism, Washington Post media columnist Dick

Harwood addressed the issue of bias in press reporting. He cited Leo Rosten’s

landmark 1937 sociological study of Washington correspondents: “Objectivity

in journalism is no more possible than objectivity in dreams. What the

newspaper man tells, what he considers worth telling, and how he tells it are the

end products of the social heritage; a functional relationship to his superiors –

the editors and publishers; and a psychological construct of desire, calculation,

and inhibition.”34 Harwood also invoked the writings of Robert Reich,

Christopher Lasch, Charles Murray and others who focused on the “cognitive

elite”: “Journalists, as members of this cognitive elite, derive their world views,

mindsets and biases, from their peers.”

                                                          
32 Christine D. Urban, Examining Our Credibility: Perspectives of the Public and the Press, A

Report for the American Society of Newspaper Editors, Washington-DC, 1999.
33 Ted Galen Carpenter, The Captive Press: Foreign Policy Crises and the First Amendment,

Cato Institute, Washington-DC, 1996, reviewed in Foreign Policy, No. 102, Spring 1996,

Washington-DC, p.175.
34 Cited by Harwood in Summary of the New York Forum. Session II: Bias, Cynicism,

Superficiality and Elitism, Project for Excellence in Journalism, Committee of Concerned

Journalists, Washington-DC, 1997.



14

A Case Study of State Sponsored Propaganda:

American Claims of Sudanese Sponsorship of International Terrorism

Of all the claims it levelled at Khartoum, the Clinton Administration’s placing

of Sudan on its official list of state sponsors of international terrorism served

most to damage the Sudan and perceptions of that country. Administration

officials lost no opportunity of repeating claims that Sudan was a supporter of

international terrorism. Virtually every press item on Sudan mentions, at least

in passing, that Sudan is on this list or has otherwise been accused of

involvement in terrorism. The Clinton Administration listed Sudan as a state

sponsor of terrorism in August 1993. Sudan joined Iran, Iraq, Libya, North

Korea, Syria and Cuba on this list. Whatever other states on the list may have

done, Sudan was included in spite of the fact that there was not a single

example of Sudanese involvement in any act of international terrorism.35 Sudan

was listed without any evidence of its alleged support for terrorism. This much

is a matter of record.36 While Sudan may have been keeping bad company at

the time, key American observers of events at the time have said that he did not

believe Sudan warranted such a listing. Former United States President Jimmy

Carter, long interested in Sudanese affairs, went out of his way to see what

evidence there was for Sudan’s listing. Carter was told there was no evidence:

In fact, when I later asked an assistant secretary of state he said they did not

have any proof, but there were strong allegations.37

Donald Petterson, the United States ambassador to Sudan at the time of Sudan’s

listing, stated that he was “surprised” that Sudan was put on the terrorism list.

Petterson said that while he was aware of “collusion” between “some elements

of the Sudanese Government” and various radical organisations: “I did not

think this evidence was sufficiently conclusive to put Sudan on the U.S.

                                                          
35 It is worth noting that the British government, the United States’ closest ally in the war on

terrorism, has publicly stated that it does not consider Sudan to be a state sponsor of terrorism. See,

Written Parliamentary Answers, House of Lords Official Report, 4 November 2000, col. WA71.
36 See, for example, the observations of The Economist: “Western diplomats admit that they cannot

identify a single external act of terrorism – not even the bombing of the World Trade Centre in New

York…that can be traced back to Khartoum. Nor have they been able to furnish evidence of the

training camps in which Iranians and Afghans are allegedly based. Even its partners say that

America has not come up with any proof as to why Sudan should be treated as a  terrorist pariah”,

“Rest Camp for Terrorists: Does Sudan Sponsor Terrorists?”, The Economist (London), 17

September 1994.
37 “Carter Delights Khartoum”, The Independent (London), 17 September 1993.



15

government’s list of state sponsors of terrorism.”38 The Financial Times’ Mark

Huband noted in 2001: “When Sudan was placed on the U.S. government list

of state sponsors of terrorism in 1992, no evidence was offered to support the

decision. Nor has Sudan subsequently been found guilty of involvement in

terrorist acts”.39 It is also worth noting the extent to which inclusion on the list

is dependent on policy considerations at any one moment in time. Iraq, for

example, was first listed in 1979, was de-listed in 1982 when it went to war

against Iran, something seen as being in the American interest, and was put

back on after the Gulf war. Nothing had changed in the meantime – Saddam

Hussein’s government was in power throughout. Expediency had dictated

Iraq’s removal and then relisting.40

It would appear that Ambassador Petterson, the Clinton Administration’s

ambassador to Sudan, was not even briefed prior to the decision to list Sudan

being taken. When he queried the decision, he was told by an assistant secretary

of state that the “new evidence was conclusive”.41 The assistant secretary of

state briefing Ambassador Petterson would have been the same assistant

secretary of state who told former President Carter a few days later that the

Clinton Administration did not have any proof, but that there were “strong

allegations”. Various newspapers and journals also recorded the simple lack of

evidence for terrorist support before and after Sudan’s listing. The London

Independent newspaper of 9 June 1993, for example, stated: “So far, no major

terrorist incident has been traced to the Islamic regime in Sudan. The Sudanese

lack the logistical abilities to run terrorist networks...even if they wished.” The

London Guardian newspaper of 19 August 1993 reported that: “Independent

experts believe...that these reports [of terrorist training camps] have been

exaggerated, and that Sudan is too short of money to make it an active sponsor

of terrorism.”

                                                          
38 Donald Petterson, Inside Sudan: Political Islam, Conflict, and Catastrophe, Westview Press,

Boulder, 1999, p.69.
39 Mark Huband, The Skull Beneath the Skin. Africa After the Cold War, Westview Press,

Boulder, Colorado, 2001, p.275. Huband is an award-winning journalist specialising in the Middle

East and Africa. He is the international economics editor at The Financial Times. He is also the

author of Warriors of the Prophet: The Struggle for Islam, Westview Press, Boulder, Colorado

1998.
40 The State Department’s reports about international terrorism, upon which the listings are based,

have also been questioned by American conservative security think-tanks such as the Center for

Security Policy. See, for example: “Expert Blasts State Dept. Terror Report as ‘Frankly

Fraudulent’”, News Article by World Tribune, 24 May 2002.
41 Petterson, Inside Sudan: Political Islam, Conflict and Catastrophe, op. cit.



16

Several years later the absence of any intelligence to support the Clinton

Administration’s continuing allegations of Sudanese involvement in terrorism

continued to be obvious. In a 26 December 1996 International Herald

Tribune article by veteran American investigative reporter Tim Weiner, it was

clear that no evidence or proof had emerged: “The big issue for the United

States is that Sudan has served as a safe house for stateless revolutionaries”. Mr

Weiner also interviewed key American officials “responsible for analyzing the

Sudan”. The answer to whether or not Sudan was involved in supporting

terrorism, was “we just don’t know”. Sudan, nevertheless, continued to be

listed as a state sponsor of terrorism. And, as a result of being listed, the

American government was legally required, amongst other things, to oppose

loans to the Sudan by the World Bank and other international financial

institutions.

The Clinton Administration tenaciously clung to its propaganda claims about

terrorism and Sudan. A striking example of this was Washington’s partial

closure of the American embassy in Khartoum in 1993, and its total closure in

1996. These actions were presented as pivotal examples of concern about

Sudan’s alleged support for international terrorism. The Clinton Administration

claimed that American embassy staff and their families were in danger.42 The

Clinton Administration’s spokesman, Nicholas Burns, stated at the time that:

Over the course of many, many conversations with the Sudanese

Government, we simply could not be assured that the Sudanese Government

was capable of protecting our Americans against the specific threats that

concerned us…[T]he specific nature of these threats, the persistence of these

threats, and our root belief at the end of all these conversations that this

particular government could not protect them led us to take this extraordinary

measure of withdrawing all of our diplomats.43

The Clinton Administration went so far as to have the American ambassador to

Sudan, Donald Petterson, deliver what was referred to as a “non-message” or

“talking points” to the Sudanese President Omer al-Bashir and to Dr Turabi.

The New York Times journalist Judith Miller described it as such:

The message, officials in Washington said, was delivered in the fall of 1993,

not long after Washington received specific intelligence information that

                                                          
42 “Withdrawal of US Diplomats – Security Council Condemnation”, Keesings Archives, Volume

42, 1996.
43 Daily Press Briefing, US Department of State, 1 February 1996 available at

http://dosfan.lib.uic.edu/ERC/briefing/daily_briefings/1996/9602/960201db.html



17

Sudanese agents were planning an action, which, if carried out, would have

harmed American officials. In response, Washington ordered the evacuation

of all government dependants in the country, drew down the embassy

personnel by half, and ordered Petterson to deliver the warning to Bashir and

Turabi.44.

The note stated that Washington was “aware of Sudan’s involvement in

terrorist plots against us in other countries and in the United States.”

Ambassador Petterson was instructed to “warn” Sudan “that if there is a

Sudanese hand in instigating or conducting such an act in the United States or

against American interests” the United States would react. This reaction “could

result in the international isolation of Sudan, in the destruction of your

economy, and in military measures that would make you pay a high price.”45

It is now admitted the “threats” and reports which led to the delivery of the

unprecedented “non-message” and which were cited in justifying the above-

mentioned decisions regarding the evacuation of embassy personnel were false.

A New York Times investigation concluded:

In late 1995 the CIA realized that a foreign agent who had warned repeatedly

of startling terrorist threats to U.S. diplomats, spies and their children in

Khartoum was fabricating information. They withdrew his reports, but the

climate of fear and mistrust created by the reports bolstered the case for

withdrawing personnel from the U.S. Embassy in Khartoum, officials

said…The embassy remained closed, even though, as a senior intelligence

official put it, “the threat wasn’t there” as of 1996.46

In his memoirs of his time in Sudan Ambassador Petterson, the United States

envoy to Sudan from 1992-95, confirmed that the Clinton Administration’s

claims about threats to the US embassy led to an evacuation of the spouses and

children of embassy staff and a reduction of that American staff by one-third.

Petterson stated, however, that “[w]e at the embassy had seen or heard nothing

manifesting a clear and present danger from either terrorists or the Sudanese

government. But the order was firm and irrevocable”.47 Petterson also

                                                          
44 Judith Miller, God Has Ninety-Nine Names, Simon & Schuster, New York, 1996, Note 43,

p.501
45 For a reference to the “Non-Message”, see David Rose, “The Secret Bin Laden Files: The Al-

Qaeda Intelligence the U.S. Ignored”, Vanity Fair (New York), January 2002, p.52.
46 “Decision to Strike Factory in Sudan Based on Surmise”, The New York Times, 21 September

1999.
47 Donald Petterson, Inside Sudan: Political Islam, Conflict, and Catastrophe, Westview Press,

Boulder, Colorado, 1999, p.71.



18

documented that subsequently “new information” had been “acquired” which

indicated “an increasingly precarious situation for Americans in Khartoum”.

Ambassador Petterson also revealed that these allegations too were unfounded:

“The months wore on, no credible threat to embassy Americans materialized,

and eventually serious doubt was raised about the validity of the information

that had led to the evacuation.”48 Petterson’s successor as American envoy,

Ambassador Tim Carney, also instructed to issue a similar “non-message” to

the Sudanese government, subsequently confirmed that the Clinton

Administration’s claims were without substance.49

It was also at about this time that the Clinton Administration believed that its

national security advisor, Antony Lake, had been targeted for assassination by

Sudanese terrorists. Lake was moved into Blair House, a federal mansion

across the street from the White House and then to a second, secret, location.

The New York Times subsequently reported that Lake “disappeared from view

around the time the embassy’s personnel were withdrawn”. The supposed threat

to Lake was as bogus as the CIA reports concerning the American embassy in

Khartoum. As The New York Times observed, citing an American intelligence

official: “the threat wasn’t there.”50

It is now clear, as confirmed by, amongst others, two American ambassadors

and The New York Times, that both the 1993 partial evacuation and the full

withdrawal of the embassy in 1996, Antony Lake’s farcical disappearance, and

the “non-messages” delivered by Petterson and Carney, were the results either

of deliberate propaganda projections or faulty intelligence reports based on

claims subsequently revealed to have been fabricated. The American embassy

in Khartoum was subsequently partly re-staffed in October 1997. Yet, as late as

March 2000, four years after the above intelligence fiasco, the Clinton White

House was still falsely stating: “In 1996, we removed full-time staff from the

Embassy and relocated them to Nairobi for security reasons.”51

Any detailed examination of the Clinton Administration’s claims of Sudan’s

alleged involvement in sponsoring international terrorism exposes the

                                                          
48 Petterson, op.cit., p.91.
49 See, Tim Carney and Mansoor Ijaz, “Intelligence Failure? Let’s Go Back to Sudan”, The

Washington Post, 29 June 2002.
50 “Decision to Strike Factory in Sudan Based on Surmise”, The New York Times, 21 September

1999.
51 Extract on Sudan from the Daily Press Briefing, the United States Department of State, 3 March

2000, 12:35 PM.



19

shallowness of such allegations.52 Clinton Administration claims about

Sudanese involvement in terrorism were fundamentally undermined by the fact

that in 1998 it was admitted that at least one hundred CIA reports on Sudan and

terrorism were scrapped as unreliable or having been fabricated.53 Presumably,

these reports had been at the heart of Sudan’s listing. The gap between

American claims about Sudan and terrorism, and reality, was also clearly

demonstrated by Washington’s inept attack on the al-Shifa factory, an attack

acknowledged to have been the result of yet more disastrous American

intelligence failures.54

The Clinton Administration’s claims about Sudan were further discredited by

articles published in the wake of the September 2001 terrorist attacks in the

United States. Both the American magazine Vanity Fair and a September 2001

article in The Observer newspaper in Britain reported that Sudan had

attempted to actively cooperate with the United States with regard to al-Qaeda

and Osama bin-Laden for several years and had been repeatedly rebuffed by

Washington before eventually being acted upon in part by Washington in

2000.55 Moreover, in November 2001, The Washington Post also publicly

revealed that Sudan offered to hand Osama bin-Laden over to the American

government in 1996, just as Khartoum had extradited “Carlos the Jackal” to

France in 1994. Amazingly, the offer was declined.56 In the wake of the

terrorist attacks on 11 September 2001, President Clinton subsequently stated

on record that his refusal to accept the Sudanese offer was “the biggest

mistake” of his presidency.57

                                                          
52 See, Unproven, Unsustainable and Contradictory: United States Government Allegations of

Sudanese Involvement in International Terrorism, The British-Sudanese Public Affairs Council,

London, 1999, available at www.espac.org
53 See, “Decision to Strike Factory in Sudan Based Partly on Surmise”, The Washington Post, 21

September 1998; and “Sudan Attack Blamed on US Blunders”, The Times (London), 22 September

1998.
54 See, “More Doubts Rise Over Claims for U.S. Attack”, The Wall Street Journal (New York),

August 28, 1998; “Sudan to Allow U.N. to Investigate Any Alleged Chemical-Arm Site”, The Wall

Street Journal (New York), October 16, 1998; “U.S. Should Admit Its Mistake in Sudan

Bombing”, The Wall Street Journal (New York), May 20, 1999.
55 See, David Rose, “The Secret Bin Laden Files: The Al-Qaeda Intelligence the U.S. Ignored”,

Vanity Fair (New York), January 2002, p.50, “US Rejected Sudanese Files on al-Qaeda: Clinton

Administration Refused Offer to Share Terror Network Intelligence”, The Financial Times

(London), 30 November 2001, and “Resentful West Spurned Sudan’s Key Terror Files”, The

Observer (London), 30 September 2001.
56 “Sudan Offered Up bin Laden in ‘96”, The Washington Post, 3 October 2001.
57 “US Missed Three Chances to Seize Bin Laden”, The Sunday Times (London), 6 January 2002.

See, also, “Clinton Blew Chance to Arrest bin Laden”, News Article by NewsMax.com, 3 October

2001. Clinton subsequently also admitted that he had turned down the Sudanese offer in a speech to



20

After several years of declining repeated Sudanese invitations for American

intelligence and counter-terrorist personnel to come to Sudan and investigate

whatever they wanted to, joint CIA, FBI and State Department counter-

terrorism and intelligence teams have been in Sudan continuously, at

Khartoum’s request, since early 2000, almost eighteen months before the

attacks on 11 September 2001.58 The Observer confirmed that in May 2001

these teams had given Sudan “a clean bill of health” with regard to allegations

of terrorism. In August 2001 Bush Administration officials further confirmed

that the Sudanese-American cooperation on counter-terrorism had been

positive.59 This American-Sudanese intelligence cooperation was said to have

“covered everything”.60  In fact, based on these extensive investigations, the

United States had agreed to the lifting of the limited United Nations sanctions

on Sudan.61 In December 2001, the US Assistant Secretary of State for African

Affairs Walter Kansteiner confirmed that Sudan had been co-operating with the

United States for some time before the World Trade Center attacks, and that

                                                                                                                                
the Long Island Association on 15 February 2002. For the full transcript of his comments see

“Accusing Media: What Did President Bush Know About 9/11?”, News Article by NewsMax.com,

19 September 2002. It was also covered within the United States by Fox News Channel’s “Hannity

& Colmes”, “The O’Reilly Factor”, WOR Radio’s “The Bob Grant Show” and WABC Radio’s

“Batchelor & Alexander Show”.
58 See, for example, “US Sees Good Progress in Terrorism Talks with Sudan”, News Article by

Reuters on 25 September 2001.
59 “Powell Mulls U.N. Action on Sudan After Report African Government is Moving in Right

Direction on Terrorism”, News Article by Associated Press, 22 August 2001 and “Sudan Provides

Intelligence to U.S.”, News Article by Reuters, 29 September 2001.
60 “Foreign Minister says Sudan has been Cooperating with the United States in the Fight against

Terrorism for More Than a Year”, News Article by Associated Press, 25 September 2001.
61 See, for example, “US Allows UN Council to End Sanctions Against Sudan”, News Article by

Reuters, 28 September 2001; “US Ready to End U.N. Sanctions on Sudan Friday”, News Article by

Reuters, 28 September 2001; “US Allows UN Council to End Sanctions Against Sudan”, New

Article by Reuters, 28 September 2001. The UN sanctions were imposed, in large part, because

Sudan was unable to extradite Mustafa Hamza, one of the gunmen involved in a 1995 assassination

attempt on Egyptian President Mubarak during a summit in Ethiopia. Because Sudan was unable to

extradite Hamza, an Egyptian national living in Afghanistan, for an act carried out in Ethiopia, UN

sanctions were imposed from 1996 until 2001. The sanctions came into effect on the assumption

that Hamza was in Sudan and in spite of the fact that Hamza was had been located and interviewed

by the international media in Afghanistan (in Al-Hayat newspaper on 21 April 1996, for example).

It is worth noting that Hamza stated that the Egyptian group, Al Gamaa al Islamiya, was responsible

for the murder attempt. He stated that most of the gunmen involved came from Pakistan, travelling

on passports issued by an Arab country, and that one or two men had entered Ethiopia from Sudan,

having received visas from the Ethiopian embassy in Khartoum. Al-Hayat reported that Hamza

stated that there were “deep differences between the ruling Islamic Front in the Sudan and his

Group (Gamaa Islamiya). He accused the Sudanese Government [of following a] distorted and

deviated application of Islam”. Simply put, the Sudanese model of Islam was too liberal for him.



21

this cooperation had reached new levels since 11 September: “We appreciate

Khartoum’s relationship with us.”62 The Clinton Administration’s projections

were exposed for the propaganda they had been.

There was a further, negative consequence of the Clinton White House’s

“terrorism” propaganda. On the basis of Washington’s claims of Sudanese

“involvement” in terrorism, on 3 November 1997, President Clinton signed

executive order 13067, under the International Emergency Economic Powers

Act (50 U.S.C. 1703 et seq) and the National Emergencies Act (50 USC 1641

c), which imposed comprehensive trade and economic sanctions against Sudan,

declaring “that the policies of Sudan constitute an extraordinary and unusual

threat to the national security and foreign policy of the United States”.63 It was

stated by the Administration that these sanctions were introduced as “direct

consequence of the Sudanese regime’s sponsorship of international

terrorism”.64

The sanctions order has been renewed every year since 1997. These sanctions

also made illegal the involvement of any American person in contracts relating

to Sudan. This deprived the Sudanese government of any professional

American representation within the United States. Sudan was unable to retain

any public relations or public affairs consultants or lobbyists within the United

States. Furthermore, following the Clinton Administration’s cruise missile

attack on a medicine factory in Khartoum the Sudanese government withdrew

its embassy from Washington in protest. This left an open goal to any anti-

Sudanese propaganda: accusation after accusation was piled on regarding

Sudan.

                                                          
62 “U.S. Official Accuses Somalia of Harboring Terrorists”, News Article by Xinhua, 12 December

2001.
63 “The U.S. Imposes New Sanctions on Sudan”, Thomson Financial Publishing,

www.tfp.com/news/USSudan.htm, 4 November 1997. On 1 July 1998, the Department of the

Treasury’s Office of Foreign Assets Control (OFAC) issued the Sudanese Sanctions Regulations

(63 Fed. Reg. 35809, July 1, 1998). These regulations blocked all property and interests in property

of the Sudanese Government, its agencies, instrumentalities and controlled entities, including the

Bank of Sudan, that were in the United States. They also prohibited: (1) the importation into the

United States of any goods or services of Sudanese origin, with the exception of informational

material; (2) the exportation or reexportation of goods, technology, or services to Sudan or the

Government of Sudan apart from informational materials or donations of humanitarian aid; (3) the

involvement of any American person in the export or reexportation of goods and services to or from

Sudan; (4) the involvement of any American person in contracts relating to Sudan; (5) the grant or

extension of credits or loans by any American person to the Sudanese Government; and (6)

transactions relating to the transportation of cargo.
64 See, text of White House statement on 4 November 1997 at

www.usis.org.il/publish/press/archive/1997/november/wh31105.htm



22

A Case Study of State Sponsored Propaganda:

The United States Commission on International Religious Freedom

One of the vehicles which was used by the Clinton Administration in its anti-

Sudanese campaign has been the federally-funded US Commission on

International Religious Freedom. This body was brought into being by the 1998

International Religious Freedom Act, passed by the United States Congress.

The Act requires an annual report on religious freedom. The Commission

published its first report at the end of 1999. It perhaps comes as no surprise that

Sudan featured among the five countries cited as “countries of particular

concern”. The others were China, Iran, Iraq, and Myanmar.65 Sudan, a country

with cathedrals and hundreds of churches, and a significant, active Christian

population, north and south, was listed while countries in which it is illegal for

Christians to even wear a crucifix were not. The Commission has gone out of

its way to focus on Sudan.66 Indeed, at the March 2000 United Nations

Commission on Human Rights meeting in Geneva, Rabbi David Saperstein, the

chairman of the US Commission on International Religious Freedom, and

Ambassador Robert Seiple, US Ambassador-at-large for international religious

freedom, devoted almost all their time on Sudan during their discussions with

non-governmental organisations and the press.67

What is self-evident is that while successful as a propaganda projection,

especially within the Washington Beltway, the image of Sudan presented by the

Commission, that of an intolerant Islamic regime, systematically suppressing

Christians, is simply not borne out by reality.68 Sudanese Christians occupy key

posts throughout Sudanese political life. They include the Sudanese vice-

president, cabinet members, ambassadors, legislators and civil servants. There

are hundreds of churches all through Sudan, north and south, and, as the

Commission itself has stated, Christians can worship freely in these churches.

There are also hundreds of church schools and centres. Despite its projections

                                                          
65 “U.S. Adds Religious Freedom to Old Sanctions”, News Article by Reuters, 23 December 1999.
66 For a critique of this body, see, for example, Partisan and Hypocritical: The United States

Commission for International Religious Freedom and Sudan, The European-Sudanese Public

Affairs Council, London, April 2000. It is also worth noting that the Sudanese government has on

several occasions invited the US State Department’s Committee on Religious Freedom, the

Commission’s forerunner, to visit Sudan to assess at first hand the religious situation in Sudan.

They never visited.
67 “Transcript: Amb. Seiple/Rabbi Saperstein on Religious Freedom”, The Office of International

Information Programs, US Department of State, 31 March 2000, Web site: usinfo.state.gov
68 See, for example, Religion in Sudan, European-Sudanese Public Affairs Council, London, June

2002; and Perceptions and Reality: Christianity Within Sudan, European-Sudanese Public

Affairs Council, London, June 2002 both available at www.espac.org



23

of Sudan, even the Commission on International Religious Freedom confirmed

that the largely non-Muslim southern Sudan was exempt from sharia law.69 The

Commission also stated that several Christian groups have received permission

to build new churches and that the government permits non-Muslims to

worship in existing places of worship. The Commission also documented that

only one person was known to be imprisoned “on formal religious grounds”.70

The Commission’s claims should perhaps be contrasted with the more objective

observations of others. The British Government, for example, responding to a

question in parliament about religion in Sudan, stated in 2001:

Sharia law is by and large not imposed on mainly Christian areas such as

south Sudan, although there are federal laws which infringe on religious

freedom (eg Islamic banking system). The situation is worse for Christians in

predominantly Muslim areas, such as around Khartoum, where they face

implementation of Islamic punishments.71

In November 2001, the United Nations Special Rapporteur on the Situation of

Human Rights in the Sudan, commented:

Finally, although all counterparts I meet concurred with the view that there is

no religious persecution as such, Churches do face some difficulties, and are

often harassed with lengthy and cumbersome procedures, particularly

hampering their freedom of movement within and outside the country.” 72

In a March 2002 article in Foreign Affairs, Randolph Martin, Senior Director

of Operations at the International Rescue Committee, an observer who has

travelled extensively within Sudan, commented that “Arab northern Sudan is

                                                          
69 A significant example of Khartoum’s effort to accommodate the interests of Sudan’s non-Muslim

southerners was the 1991 exemption of the largely non-Muslim southern Sudan from sharia law.

Even the Clinton Administration has had to admit that sharia law was not applied in the south. The

American State Department’s Sudan Country Report on Human Rights Practices, for example,

has stated: “Sudan’s 1991 Criminal Act, based on Shari’a law, (prescribes) specific “hudud”

punishments. The Government officially exempts the 10 Southern States, whose population is

mostly non-Muslim, from parts of the 1991 Criminal Act. But the Act permits the possible future

application of Shari’a law in the south, if the local state assemblies so decide.”  (See, Sudan

Country Report on Human Rights Practices for 1995, Bureau of Democracy, Human Rights and

Labor, United States Department of State, Washington-DC, February 1996.)
70 U.S. Department of State Annual Report on International Religious Freedom for 1999:

Sudan, Bureau for Democracy, Human Rights and Labor, Washington-DC, 9 September 1999.
71 House of Commons Hansard Written Answers, 18 October 2001.
72 The Speech of the Special Rapporteur on the Situation of Human Rights in the Sudan

delivered to the Third Committee of the General Assembly, 8 November 2001, New York.



24

not an Islamic fundamentalist culture. Travelling through the region, a

Westerner does not sense the kind of deep antipathy and xenophobia found in

states such as Iran, in Taliban’s Afghanistan, or Pakistan.”73
 New York Times

journalist James McKinley Jr has also reported “Khartoum’s churches on

Sunday are filled to overflowing with Christians, worshipping freely, and those

congregations are growing. One measure of the strength of Christianity here is

that in recent years Catholic priests have been performing more than 7,000

baptisms of new-borns every Easter, church officials said…In dozens of

interviews, Christians acknowledged they do not face overt oppression. By and

large they are free to go where they please and to worship at the existing

churches.”74 McKinley also quoted a Catholic priest as saying “It is difficult to

say there is direct persecution”. It has to be said that such images do not quite

fit in with the Commission’s projections of Sudan as “the world’s most violent

abuser of the right to freedom of religion and belief”75 or claims by the National

Association of Evangelicals and Freedom House of “genocidal persecution” of

Christians in Sudan.76 The Center for Religious Freedom, a division of

Freedom House, has also claimed of Sudan that “No place on earth is religious

persecution more brutal”.77 It is difficult to make the jump from the Special

Rapporteur’s “no religious persecution as such” to the world’s worst religious,

most brutal, genocidal, persecutor.

Professor Tim Niblock is one of the foremost British authorities on Islam and

Sudan. He has pointed out two areas in which Sudan’s model differs from

mainstream Islamist thought. One is the Sudanese Islamists’ “explicit

acceptance of liberal democracy as the appropriate form of political

organisation for Sudan. The advocacy of liberal democracy by the N.I.F. went

well beyond the stress which Islamist movements customarily place on the need

for shura (consultation).” Secondly, the Sudanese model with regard to women

is “qualitatively different from that proposed in most Islamist programmes. The

emphasis is on women ‘escaping from social oppression’ and ‘playing a full

part in building the new society’, rather than on their primary duty lying within

                                                          
73 “Sudan’s Perfect War”, Foreign Affairs, New York, March-April 2002.
74 “Christians Face Difficulties in Arab Khartoum”, The New York Times, 5 April 1998.
75 See, “Your Pain is Our Pain?’ Not in Sudan”, Ethics and Religion, Column No. 1054, 10

November 2001.
76 See, “Key Christian Leaders to Convene for Action Against Genocidal Persecution: Sudan &

North Korea”, Press Release by Center for Religious Freedom, Washington-DC, 29 April 2001, and

“Christian Leaders Ask U.S. to Sanction Sudan, North Korea”, The Washington Times, 2 May

2002.
77 “Center for Religious Freedom Fact Sheet: Sudan”, Center for Religious Freedom, Freedom

House, Washington-DC,



25

the family”.78  Even The New York Times, a source not noted for its affinity to

Islamic models of government, said of Dr Hasan Turabi, the architect of much

of the Sudanese model of Islam: “He voices a tolerant version of political Islam

– far less conservative than Saudi Arabia’s, far less militant than Iran’s”.79

The simple fact is that Sudan is a deeply religious country. Interestingly, in her

critical study of Sudan in God Has Ninety-Nine Names, Judith Miller

documents that:

Since Sudan’s independence, in fact, Islam had played a major role in

Sudan’s ostensibly secular politics. As early as 1957 leaders of the Umma

and Union Parties had demanded – with Muslim Brotherhood endorsement –

that Sudan be declared an ‘Islamic parliamentary republic,’ with sharia

established as the ‘main source of legislation.’”80

In an interview with the Umma Party president, and former prime minister

Sadiq al-Mahdi, whose government was overthrown by the present

administration – and whose government did not abolish or alter the sharia law

introduced by Nimeiri – Miller records him observing of the NIF: “Their Islam

is only rhetoric. They haven’t dared cut off a single hand for theft!”81

Women in Sudan

Part of the attempts to invoke images of religious intolerance in Sudan has also

focused on the position of women in the country.82 It is a matter of record,

however, that Sudan has had one of the most active women’s movements in the

African and Arab world. Even sources hostile to the Sudanese government

                                                          
78 Professor Tim Niblock, “Islamist Movements and Sudan’s Political Coherence”, in Herve

Bleuchot, Christian Delmet and Derek Hopwood, (Editors), Sudan: History, Identity, Ideologies,

Ithaca Press, Reading, 1991, p.265.
79 New York Times Service, republished in International Herald Tribune, 26 December 1996.
80 Judith Miller, God has Ninety-Nine Names, Simon and Schuster, New York, 1996, pp. 151-52.
81 Ibid, p.157.
82 See, for example, “systematic discrimination”, “The Forgotten Frontline - Sudan”, Frontline

Fellowship News, Edition 5, 1994; “In Sudan, women are marginalized and relegated to the

background. We face gender discrimination and prejudice”, “Women in Sudan: Slavery and Slave

Trade Under the National Islamic Front (NIF) Regime”, The American Anti-Slavery Group, Boston,

April 2000; Southern rebels have even tried to portray Sudan as the “Taliban of Africa” (see,

“Sudan Rebel Leader Questions Deal With ‘Taliban of Africa’ Government”, News Article by

Agence France Presse, 13 March 2002; “Government of Sudan is ‘Taliban of Africa’, Says John

Garang, Leader of Opposition Forces”, News Article by Africa Newscast, 16 March 2002), perhaps

unaware of the very restrictive position on women under the Taliban (see, for example, “Kabul

Women Under Virtual House Arrest”, The Washington Post, 7 October 1996).



26

admit that women’s rights are entrenched in Sudan: “In comparison with

women in many other African and Middle Eastern countries…Sudanese women

have become relatively well-represented in public life.”83

Professor Fluehr-Lobban, a particular authority on women in Sudan, has

observed:

When I began working in the Sudan in 1970 I was struck by the sharp

contrast between the passive and controlled Muslim woman I had expected

from my readings about Arab and Islamic society, and the reality which I

encountered in my relationships with Sudanese women. These women

presented a strong exterior with a certain toughness of mind and spirit

combined, like most Sudanese, with dignity and generosity…In the public

arena the movement and activity of women in the urban areas is much less

circumscribed than in the past or in more conservative Muslim societies. In

the rural areas the confinement of women has rarely been the norm…Veiling

and confinement are features of urban bourgeois life in the Arab world and

the former is not a cultural tradition in Sudan.84

Professor Fluehr-Lobban has also charted the economic emancipation of

Sudanese women: “Women are moving into many areas of society from which

they were by tradition excluded – in factory work, government bureaucracy, the

professional fields – and this slow transformation has met little resistance.”85

Sudan’s 1998 Constitution clearly states that all Sudanese are equal before the

law without discrimination as to sex or race. This is entrenched in Article 21 of

the constitution. All labour legislation is based on complete equality between

men and women. The 1998 Constitution reiterated and reinforced earlier equal

employment opportunities clauses in the 1973 Constitution. These provisions

were reinforced in the 1997 Public Service Act, which provided for equal

wages for equal employment; open competition based on competence,

qualifications and experience; equal pension rights and equality regarding leave

and holidays with due consideration for women being allowed extra special

                                                          
83 “Women in Sudan”, Sudan Update, available at www.sudanupdate.org. Sudan Update is edited

by Peter Verney, an established political opponent of the Sudanese government. See, also, for an

examination of the earlier years, Carolyn Fleurh-Lobban, “Women and Social Liberation. The

Sudan Experience”, Arab-American University Graduates Information Papers No. 12, March 1974

and Carolyn Fleurh-Lobban, “Women in the Political Arena in the Sudan.” Paper presented at the

7th Annual Middle East Studies Association Meeting, Milwaukee, Wis., 8-10 November 1973,
84 Carolyn Fleurh-Lobban, “Challenging Some Myths: Women in Shari’a Law in the Sudan”,

Expedition, Spring 1983, pp. 33-34.
85 Ibid., p. 34.



27

leaves. In November 2000, the President decreed that women would received

two years paid maternity leave. While most women work within the agricultural

sector, a large percentage also work as professionals, serving as ambassadors,

university professors, doctors, lawyers, engineers, senior army officers,

journalists and teachers.86 There are, for example, women major-generals in the

police. The British government has noted that “[w]omen are numerous in the

administration and the army”87  In 1996, the United Nations Economic

Commission for Africa published a book entitled Africa’s Roll of

Distinguished Daughters. Of the fifty distinguished African women listed, ten

were Sudanese. These included academics, lawyers, journalists and

psychologists.88

Politically, women are well-represented. Sudanese women became involved in

nationalist politics from the mid-1940s onwards. Women secured the right to

vote in 1953. In Sudan women have an unfettered right to elect and be elected

in presidential, federal, state and local elections. To offset innate conservatism

and to ensure female participation in political life, there is a quota system

guaranteeing a minimum number of female seats and participation in federal

and state legislatures. A quarter of all federal parliamentary seats are reserved

for women. Women are also ensured a minimum of ten percent of seats in all

other state legislatures, and other elected local bodies. Women have chaired

select committees within the federal National Assembly. There have been

women ministers in Sudanese governments since the early 1970s. There have

been several women ministers in the present government, holding portfolios

such as health, social welfare, public service and manpower and cabinet affairs.

Ihsan Abdallah al-Ghabshawi was appointed Minister of Health in 1996.

Another prominent woman minister was Agnes Lukudi, who served as the

minister of public service and manpower. A southern Sudanese Catholic, she

had also served as Governor of Bahr al-Jabal State from 1994-98. In 2000, the

Sudanese President appointed a cabinet-level Advisor on Women’s Affairs.

There is also an Advisor for Women’s Affairs within the Southern States

Coordinating Council. There have been, and are presently, women ministers

within various of the state governments. There is a women’s policy unit within

the ministry of social planning, drawing up national policies and plans for

women’s development. There are related women’s development units in many

                                                          
86 In April 1999, President al-Bashir appointed Zeinab Muhammad Mahmoud Abd al-Karim as

Sudan’s first woman ambassador.
87 “Section: Women and Children: C.19”, Sudan Assessment (Version 4), Country Information and

Policy Unit, Immigration and Nationality Directorate, Home Office, London, September 1999.
88 “Ten Sudanese Daughters Honoured”, Sudanow, Khartoum, August 1996.



28

ministries, corporations, institutions and institutes of higher education. The

Sudanese Women’s General Union is an officially recognised women’s

organisation.89

Women’s health has always been a focus in Sudan. The first school for

midwives in Africa was opened in the Sudan in 1921. Maternal and child health

and reproductive health programmes have been priority areas for the

government. The Sudanese government states that its programmes reach more

than 80 percent of all Sudanese women.

Professor Fluehr-Lobban has also noted the unique position Sudanese women

have attained in the legal field – once again in contrast to many other Islamic

and Arab countries:

In 1970 the Sudan…took a bold step when the Grand Qadi (similar to a Chief

Justice) of the Islamic courts, Sheikh Mohammed el-Gizouli, appointed the

first woman justice in a Shari’a legal system. Since that time three other

women justices have been appointed by the Honorable Sheikh el-Gizouli, the

only ones, to my knowledge, in the contemporary Islamic world.90

The only Arab countries that have subsequently followed Sudan’s lead are

Lebanon, Jordan, Morocco, Syria and Tunisia.

Farida Ibrahim was appointed a judge in 1972: “I was nominated to the

criminal court north of Khartoum where I examined and delivered verdicts, a

first in the Arab world. Arab women must be allowed to prove their

competence in this area and dispel the illusions in Arab society that both a

woman’s indulgent nature and the sharia (Islamic law) prevent her becoming a

judge…In general, women are well-considered in Sudan, which may be one

reason why no defendant or accused has ever demanded my removal

throughout my entire career, either in the city or in the rural zones.” She has

also stated that the coming to power of the present government “in no way

affected the position of women judges”. There were more women judges than

ever before.91 Farida Ibrahim was later appointed to the post of Chief Justice of

Khartoum State, the most influential state in the federal Sudan.

                                                          
89 “Human Rights: Sudan Women Take Their Place in Driver’s Seat”, News Article by Inter-Press

Service, 24 November 1997.
90 Carolyn Fleurh-Lobban, “Challenging Some Myths: Women in Shari’a Law in the Sudan”,

Expedition, Spring 1983, pp.32-33.
91 “Sudanese Women Fight Arab Taboos Against Female Judges”, News Article by Agence France

Presse, 29 May 1998.



29

Sudanese Supreme Court judge Sania Hamza is a prominent, senior, member of

the Sudanese judiciary: “Our first woman judge was appointed in 1963. We

have a lot of women judges – 67 out of 800 – compared with other Arab

countries or even European ones and at the very top, the Supreme Court, we

have five.”92  Judge Hamza also notes: “Women have equal rights, both de

facto and de jure. We drive our cars, we have equal chances and now most

white-collar work is done by women.”93 Judge Hamza has admitted that there is

still some conservatism in Sudan with regard to women in senior positions:

“But I can say that the reluctance to accept a woman as a judge is not limited to

Sudan or even to Islamic or developing countries of the world. The Sudan is in

fact very advanced in this respect.”94

Educationally, the present Sudanese government has clearly sought to enhance

equality and access. There are now more women than men at university. They

presently make up 62 percent of students in higher education, compared with

47.2 percent in 1995. This drive has also been reflected in secondary education.

Between 1993-98, the enrolment of girls in secondary schools increased by 75

percent. Formal women’s education in Sudan dates back to the early 20th

century. In 1907, Sheik Babiker established Sudan’s first private school, a

school for girls. The Babiker family’s involvement in women’s education

resulted in the establishment of Ahfad University for women, all the while

working to provide quality education for women and seeking equality for

women in all facets of Sudanese society.95 Ahfad University has over 4,600

students. Tens of thousands of Sudanese women study at many of Sudan’s

other universities. More women enrolled in Sudanese universities in the first

five years of the 1990s than the total number of women who had entered

universities since independence in 1956.

The fact is that within the Arab and Islamic world Sudan has led the way with

regard to women’s social, political and economic rights.

Sudan may be far from perfect but it has not warranted the particular attention

given to it by the United States Commission for International Religious

Freedom, attention focused upon it by people who have never visited Sudan,

                                                          
92 “In Sudan, ‘Women Have Equal Rights’”, The Times (London), 27 February 2002.
93 “In Sudan, ‘Women Have Equal Rights’”, The Times (London), 27 February 2002.
94 “Sudanese Women in Leading Posts”, Sudanow (Khartoum), April 1992.
95 See, for example,  Lilian Sanderson, “University Education for Sudanese Women in African

Perspectives”, Sudan Society, No. 3, (1975), pp. 21-30; Girls Education in the Sudan, Educational

Planning Unit Documentary Series No. 7, Ministry of Education, Khartoum, 1970.



30

despite several invitations, and who are consciously or unconsciously reliant

upon partisan sources for their “information”. It is sadly clear that the

Commission has allowed itself to be used for all too obvious propaganda

purposes in its “focus” on Sudan. In so doing it has undermined its own

credibility, as well as that of the United States Congress and government, with

regard to the issue of religious freedom. It should also be noted that the

propagandist nature of the Commission has already led to conflict with those

who seek to pursue the issue of religious freedom with more honesty.96

A Case Study of State Sponsored Propaganda:

Allegations of Manipulation of Humanitarian Assistance by Sudan

The Clinton Administration has repeatedly claimed that the Sudanese

government has deliberately interfered with humanitarian assistance to those

parts of Sudan affected by the civil war. A noted anti-Sudan activist, Eric

Reeves – an English teacher at Smith College in Massachusetts – has claimed,

for example, that “[m]ost consequential for the civilians of the south is the

evident determination of the Government of Sudan…to bring an end to

humanitarian aid to the south”.97 While these claims have also been taken up by

the anti-Sudan campaign98, and make for easy propaganda, they simply do not

reflect reality.

Humanitarian relief to the war affected parts of Sudan is provided by Operation

Lifeline Sudan (OLS). Operation Lifeline Sudan began in 1989 under the

auspices of the United Nations, and with the approval and cooperation of the

government of Sudan. Operational Lifeline Sudan is a consortium of aid

                                                          
96 See, for example, “‘Potentially Damaging Confusion’ Plagues US Policy on Religious Freedom”,

News Article by Conservative News Service, 16 May 2002.
97 Eric Reeves, “Analysis of the Current Military Situation in Sudan”, Posted on the Internet, 8

August 2000.
98 See, for example, “the manipulation of OLS by the Sudanese government”, Testimony of Kate

Almquist, World Vision Relief and Development, Subcommittee on Crime, Committee on the

Judiciary, US House of Representatives, Washington-DC, 10 June 1997: “the Khartoum

Government’s blatant manipulation of a humanitarian relief program”, “Sudan’s Unpunished

Atrocities”, The New York Times, 8 December 1998; “the Government of Sudan’s manipulation of

relief supplies” and “orchestrated starvation tactic”, Sudan Peace Act, Report, US House of

Representatives, Washington-DC, 8 June 2001; “the Government of Sudan continues to orchestrate

famine as a weapon of mass genocide”, “Sudan: Revival Amidst Unspeakable Horror”, The Institute

on Religion and Democracy”, Washington-DC, 5 June 2002: “manipulation of humanitarian aid”,

“Resolution on Sudan”, Church World Service, National Council of Churches, Washington-DC, 17

October 2001 and 25 February 2002;



31

agencies bringing together the UN World Food Programme (WFP), the UN

Children’s Fund and 35 other non-governmental organisations. It seeks to bring

food and humanitarian aid to those communities in southern Sudan most

affected by the fighting and drought, communities within both government and

rebel-held areas of the south. Operation Lifeline Sudan was unprecedented in as

much as it was the first time that a government had agreed to the delivery of

assistance by outside agencies to rebel-controlled parts of its own country. As

The Guardian observed: “Most of the people affected live in areas controlled

by anti-government rebels and…they were reached by flights from Kenya.

Governments involved in civil wars usually refuse to authorise cross-border

feeding.”99 The Journal of Humanitarian Assistance confirmed: “It was the

first time a government agreed on a violation of its own national sovereignty by

accepting that humanitarian organizations aid rebel-held areas. Further, the

negotiators decided that non-government areas would be supplied from

Lokichoggio, Kenya, consequently establishing the first legitimate cross-border

operation for the delivery of humanitarian assistance.”100

The OLS model seeks to bring food and humanitarian aid to those communities

in southern Sudan most affected by the fighting and drought, communities

within both government and rebel-held areas of the south. The Sudanese model

has subsequently been used in several other areas of civil conflict, including

other parts of Africa. Flying in the face of claims that Khartoum has sought to

starve southern Sudan, that it has somehow sought to “orchestrate famine as a

weapon of mass genocide”, the international community has confirmed that the

number of Khartoum-approved Operation Lifeline Sudan feeding sites in

southern Sudan served by air grew within five years from ten in 1992 to over

200 sites by the end of 1997.101 Each and every one of these sites has been

agreed upon by the Sudanese government: there was no imperative upon

Khartoum to have increased the number from the initial ten. There has also

been a similar rapid growth in the number of non-governmental organisations

operating within the OLS framework. There had only been 6 or 7 NGOs

working in the southern sector in 1992.102 Operation Lifeline Sudan now brings

together the UN World Food Programme (WFP), the UN Children’s Fund and

almost 40 other non-governmental organisations.

                                                          
99 “Millions Still in Need in Sudan”, The Guardian (London), 25 April 1998.
100 Severine Autesserre, “United States ‘Humanitarian Diplomacy’ in South Sudan”, Journal of

Humanitarian Assistance, 18 March 2002.
101 “Chapter 4: Overview of the Humanitarian Response”, Evaluation of Danish Humanitarian

Assistance to Sudan 1992-98, Royal Danish Ministry of Foreign Affairs, Copenhagen.
102 Ibid.



32

Propagandistic attempts to portray Sudan as obstructing the delivery of food aid

are therefore somewhat dented by the fact that the number of food delivery sites

(almost all of which are to rebel-controlled areas) has clearly increased twenty-

fold in the past several years. It is additionally worth noting that these increases

in food delivery sites were also agreed by the Khartoum authorities despite it

being widely known that the SPLA were diverting very sizeable amounts of

this aid for its own uses.103

In July 1998, for example, the Roman Catholic Bishop of the starvation-

affected diocese of Rumbek, Monsignor Caesar Mazzolari, stated that the

SPLA were stealing 65 percent of the food aid going into rebel-held areas of

southern Sudan. Agence France Presse also reported that: “Much of the relief

food going to more than a million famine victims in rebel-held areas of

southern Sudan is ending up in the hands of the Sudan People’s Liberation

Army (SPLA), relief workers said.”104

Claims about Sudanese non-cooperation with humanitarian relief are also

undermined by the fact that unanimous United Nations resolutions have

acknowledged “with appreciation” the cooperation of the Sudanese government

with agreements and arrangements facilitating “relief operations”.105

Allegations of Government-made famine

Activists such as Reeves have further claimed that “The Khartoum regime…has

systematically used humanitarian food aid as a weapon of war”106 and that

“[s]tarvation is Khartoum’s ‘weapon of mass destruction’”.107 He states “at the

                                                          
103 Unlike in northern Sudan or those parts of southern Sudan administered by the Sudanese

government, where aid is given to various international and domestic non-governmental

organisations for distribution, in southern Sudan such food aid is handed over directly to the SPLA.
104 “Aid for Sudan Ending Up With SPLA: Relief Workers”, News Article by Agence France

Presse, 21 July 1998.
105 “Emergency Assistance to the Sudan”, UN General Assembly Resolution A/RES/53/1 O, 17

December 1998.
106 Eric Reeves, “As in South Africa, It’s Time to Let Our Wallets Do the Talking. Sudan: Canadian

Oil Firm is an Economic Ally of a Brutal Regime. Divest From It”, The Los Angeles Times, 30

August 1999.
107 Eric Reeves, “More Harsh Words for Talisman Energy’s Business Partner, The Government of

Sudan”, 11 August 2000, in Freedom Now News Update for August 14, 2000, New York, posted

at 06:08:46 -0700 (PDT).



33

height of last summer’s war-driven famine, the UN has estimated that 2.6

million…human beings, mainly children, were at risk of starvation.”108

Despite inferring that the 1998 famine was created by the Government, Reeves

does not mention (or perhaps is ignorant of) the fundamental causes of the

famine. The SPLA, for example, played a pivotal role in the famine. In late

January 1998, Kerubino Kuanyin Bol, a SPLA commander who had previously

supported the Sudanese government’s internal peace process, led a rebel attack

on the city of Wau in southern Sudan. This attack, and the fighting that

followed it, led to a drastic deterioration in the security and food distribution

situation in that region. Rebel responsibility in large part for the famine

situation was reported on by CNN in early April 1998 under headlines such as

“aid agencies blame Sudanese rebel who switched sides”:

Observers say much of the recent chaos has resulted from the actions of one

man, Kerubino Kwanying Bol, a founding member of the rebel

movement…He aided rebel forces in sieges of three government-held towns,

which sent people fleeing into the countryside.109

Newsweek magazine of 18 May 1998 also reported that: “Aid workers blame

much of the south’s recent anguish on one man: the mercurial Dinka warlord

Kerubino Kuanyin Bol”. It is also clear that the aid agencies themselves

misjudged the situation. This was documented in 1998 by the BBC’s Africa

correspondent George Alagiah during a visit to southern Sudan:

In the early part of that year there had been growing evidence of a shortage of

food in this sparsely populated region. There is always hunger in southern

Sudan and some of the major aid agencies – Oxfam, Médecins sans

Frontieres and Save the Children (UK) – were inclined to the view that 1998

was no worse than any other year. In short they refused to regard it as an

emergency or countenance any sort of extra relief operation over and above

what they were already doing. When I visited the town of Tonj the locals

themselves said things were worse than usual. That was good enough for me.

In my dispatch I argued that to quibble about whether what was happening

constituted a famine seemed irrelevant when people were dying. One or two

aid agency staff told me that they agreed with my assessment but were

prevented from saying so on camera. They had been ordered to tow the

agency line. The agencies went so far as to convene a meeting in Nairobi…at

                                                          
108 Eric Reeves, “Investors Fuel Humanitarian Crisis in Sudan”, The Catholic New Times

(Toronto), 31 October 1999.
109 “1 million people face famine in Sudan, Ethiopia”, News Article by CNN, 10 April 1998, Web

posted at 6:04 p.m. EDT (22:04 GMT).



34

which my report was discussed. Several options were discussed, including

one that entailed an attempt to control my movements in southern Sudan…As

it turned out, a couple of weeks later the agencies did indeed accept the

severity of the crisis.110

Additionally, in March 2000, the SPLA rebel movement began to expel

international non-governmental organisations which had refused to sign an aid

Memorandum drawn up by the SPLA. The SPLA Memorandum made

unacceptable demands of aid agencies including SPLA control over the

distribution of humanitarian assistance; a requirement to work “in accordance

with SPLA objectives” rather than solely humanitarian aims. Eleven

international humanitarian aid agencies felt themselves unable to remain active

in southern Sudan under the conditions demanded of them by the SPLA. These

NGOs handled 75 percent of the humanitarian aid entering southern Sudan.111

The withdrawal of these NGOs directly affected $40 million worth of aid

programs.112 The expelled aid agencies stated that one million southern

Sudanese were at risk as a result of the SPLA’s decision to expel the NGOs.113

The United Nations explained that the SPLA’s expulsion of the NGOs:

This has created a void in the OLS consortium’s ability to provide adequate

humanitarian assistance to the people of southern Sudan, already made

vulnerable by decades of war and deprivation. Emergency response, health,

nutrition, household food security, and water and sanitation programmes will

be hardest hit. 114

All this and more has been ignored by the anti-Sudan propaganda lobby.

Case Study in Propaganda:

Allegations of Deliberate Bombing of Civilians in the Sudanese Conflict

The issue of Sudanese air force bombing of targets within the ongoing war in

southern Sudan has, in recent years, been focused upon by several

                                                          
110 George Alagiah, A Passage to Africa, Time Warner Paperbacks, London 2001, pp. 95-96.

Alagiah is one of the BBC’s leading foreign correspondents, and was the BBC’s Africa

Correspondent from 1994-1998. He has won numerous awards for his work.
111 “Rights Group Urges More Talks on Sudan Relief”, News Article by Associated Press, 8 March

2000.
112 “Seven Aid Agencies Urge Renewed Negotiations for Relief to Southern Sudan”, News Article

by Associated Press, 1 March 2000.
113 “Expelled Aid Agencies Say Million at Risk in Sudan”, News Article by Reuters, 1 March 2000.
114 “OLS Evacuates NGO Staff from Southern Sudan”, U.N. Office for the Coordination of

Humanitarian Affairs, Geneva, 1 March 2000.



35

governments, non-governmental organisations and the media. While there are

legitimate concerns about any bombing which may affect civilians, the issue

itself has become the subject of a considerable propaganda campaign which has

distorted perceptions of the conflict. The subject has also become marred by

hypocrisy and double standards. Aerial bombardment has been a feature of

many wars since the beginning of the last century. It is certainly an option that

has been used with considerable vigour by the United States and the North

Atlantic Treaty Organisation (NATO) during the 1990s and into the new

millennium. Indeed, it has become their weapon of choice. That aerial bombing

has been used by the Sudanese armed forces in the course of the civil war in

their country is a matter of record. The Sudanese government appears to have

chosen to engage in bombing just as the Americans and NATO forces chose to

do so in the conflicts in Yugoslavia, Kosovo and, most recently, Afghanistan.

And just as in those conflicts it would appear that civilians have died or been

injured in the course of aerial bombardments.

Lest there be any doubt about the position taken in this publication, any civilian

deaths or injury or the destruction or partial destruction of any civilian

infrastructure in the course of any war is unacceptable. Any deliberate targeting

of civilians constitutes a grave abuse of human rights and a war crime. What

this section seeks to do is examine the claims made about Sudanese bombing

against the background of the use of bombing in the other conflicts mentioned,

and attempt, as much as possible, to cut away the propaganda that has obscured

this issue.

At the onset of the war against the Taliban regime, and al-Qaeda, in

Afghanistan, American Secretary of Defence Donald H. Rumsfeld publicly

stated: “No nation in human history has done more to avoid civilian casualties

than the United States has in this conflict”.115 He has also stated: “I don’t think

there has ever been a bombing campaign in the history of the world done with

more care and precision”.116  In the course of several months of American

bombing within Afghanistan, however, the United States air force bombed

several hospitals, old age peoples’ homes, mosques, residential areas within

several towns, villages, United Nations offices, Red Cross installations,

wedding parties and several civilian buses, killing several thousand civilians.117

                                                          
115 “Pentagon Defends Strikes as Civilian Toll Rises”, The Los Angeles Times, 30 October 2001.
116 “Pakistanis Tone Down Call to Halt Airstrikes: Rumsfeld is Cautioned About Muslim Reaction”,

The Washington Post, 5 November 2001.
117 See, for example, “Bombings That Hit Wrong Targets in Afghanistan”, News Article by Reuters,

23 October 2001.



36

American academic Marc Herold has estimated that somewhere between 3,125

and 3,620 Afghan civilians were killed by American bombing between 7

October 2001 and 31 July 2002.118 In February 2002, The Boston Globe

estimated that the total number of deaths “is estimated at 1,000 or more.” The

Los Angeles Times also estimated that civilian deaths were well over 1,000.119

Pro-American Northern Alliance officials have themselves stated that American

warplanes bombed several villages within anti-Taliban areas over the weekend

of 1-2 December, killing perhaps as many as 300 civilians – as well as several

senior anti-Taliban commanders.120  In early December, a 2,000 pound “smart”

bomb killed 3 American special forces soldiers, injured nineteen others and

dozens of anti-Taliban soldiers. The same bomb also slightly wounded Hamid

Karzai, the American-approved Afghan leader subsequently selected as

Afghanistan’s president.121 It was alleged by the Taliban regime that as of 1

November some 1,500 civilians had died as a result of American bombing.122

In any instance American bombing has caused considerable concern to human

rights organisations.123 In the course of NATO’s bombing campaign in Kosovo,

NATO was accused of killing hundreds of civilians in bombing attacks on

residential areas, villages, passenger trains, bridges, hospitals, civilian buses

and refugee convoys.124 It should perhaps also be borne in mind that during the

Kosovo air war only 2 percent of the unguided, “dumb” bombs used by the

British air force could be confirmed as having hit their targets. There was only

a 72 percent hit rate with its “smart” bombs.125

The figures speak for themselves. Despite Secretary Rumsfeld’s statement that

he did not think that “there has ever been a bombing campaign in the history of

the world done with more care and precision”, several thousand Afghan

                                                          
118 Marc Herold, “Counting the Dead: Attempts to Hide the Number of Afghan Civilians Killed by

US Bombs are an Affront to Justice”, The Guardian (London), 8 August 2002. Herold is an

associate professor at the University of New Hampshire. His studies of the human cost of the

Afghan bombing campaign can be found at http://pubpages.unh.edu/~mwherold. His other writings

on the subject can be found at www.cursor.org
119 Ibid.
120 “US Bombs Hit the Wrong Target for Second Time in Two Days”, The Independent (London),

3 December 2001.
121 “New Afghan Leader Escapes ‘Friendly Fire”, The Times (London), 6 December 2001.
122 “1,500 Killed in US Raids”, The Times (London), 1 November 2001.
123 See, for example, “Afghanistan: U.S. Bombs Kill Twenty-three Civilians. Rights Group Urges

Immediate Investigation, Human Rights Watch, 26 October 2001 and “Afghanistan: New Civilian

Deaths Due to U.S. Bombing”, Human Rights Watch, 30 October 2001
124 “Harsh Allegations: NATO Denies it Committed War Crimes in Kosovo Conflict”, News Article

by ABC News.com, 7 June 2000.
125 “Kosovo ‘Dumb Bombs’ Missing in Action”, The Times (London), 15 August 2000.



37

civilians were killed in several months of bombing. By comparison, casualties

as the result of several years of air force activity in southern Sudan have been

markedly lower. The United States Committee for Refugees, for example, a

group noted for its anti-Khartoum slant, claimed that just over one hundred

civilians may have died in bombings in the course of 2000.126 Bombing-related

civilian casualties in southern Sudan have been less before and since that study.

The Sudanese air force has similarly been accused of bombing hospitals and

civilians in southern Sudan. The United States, NATO and the Sudanese

authorities have all stated that any civilian casualties in the course of their

respective conflicts have been accidental.

The simple fact is that mistakes are made in war. This point was made by

Defence Secretary Rumsfeld: “War is ugly. It causes misery and suffering and

death, and we see that every day…needless to say…innocent bystanders can be

caught in crossfire. On the other hand, there are instances where in fact there

are unintended effects of this conflict, and ordinance ends up where it should

not. And we all know that, and that’s true of every conflict.”127  The Sudanese

war has been no exception. If we are to accept NATO and the United States at

their word that civilians had not been deliberately targeted in Yugoslavia,

Kosovo or Afghanistan, and that any civilian deaths or injuries in the course of

bombing in those conflicts were accidental, then there is also every reason to

accept Sudanese assurances that the same applies to any loss of civilian life or

injuries sustained by aerial bombardment in southern Sudan. There are

nonetheless those who have insisted that civilians have been deliberately

targeted - claims often made as part of propaganda campaigns.

Unreliability of Sources

The first issue that must be examined is the reliability of those who are alleging

that civilians have been deliberately targeted in the course of the respective

bombing campaigns. US Defence Secretary Donald Rumsfeld claimed that in

the case of Afghanistan the Taliban regime was simply lying about civilian

casualties: “They have actively gone out and lied about the civilian casualties

and taken the press to places where they would see things that they contended

                                                          
126 See, for example, “Sudan Bombing Chronology 2000”, US Committee for Refugees,

Washington-DC, available on their website and at

www.refugees.org/world/articles/sudanbombing_2000.cfm
127 “Pentagon Defends Strikes as Civilian Toll Rises”, The Los Angeles Times, 30 October 2001.



38

were something other than what they really were.”128 Rumsfeld has also said:

“We have seen repeatedly things that are not true put out by the Taliban. We

have seen…the lies they have been putting forward, carried across the globe on

television and in the press.”129

In the case of Sudan there have been equal concerns about the credibility of

those alleging deliberate Sudanese bombing of civilians. These claims have

come from similarly partisan sources. The bulk of these claims have been made

by the SPLA and Norwegian People’s Aid (NPA), a non-governmental

organisation closely identified with the SPLA, and other NGOs. And, like the

Taliban, they have also disseminated these allegations across the globe on

television and in the press. Just as the American government urged caution

about Taliban claims, similar caution should be exercised with regard to SPLA

claims. Dr Peter Nyaba, an SPLA national executive member, has spoken

candidly of what he describes as the SPLA’s “sub-culture of lies,

misinformation, cheap propaganda and exhibitionism…about 90%

disinformation…mainly news about the fighting which were always

efficaciously exaggerated.”130 How many claims of deliberate civilian bombing

on the part of the government fall into the “cheap propaganda” described

above? Similarly, claims made by Norwegian People’s Aid are questionable.

The Norwegian government has investigated NPA’s involvement in Sudan. Its

report stated that: “NPA’s intervention is that of a solidarity group. It has taken

a clear side in the war.”131  It is also evident that Norwegian People’s Aid has

served as propagandists for the SPLA. The Norwegian government report

stated that: “The publicity, which NPA has been able to supply in favour of the

Movement, has…been significant. NPA briefed journalists and guided them in

the field.”

And, in an echo of Taliban claims about American use of chemical weapons,

Norwegian People’s Aid claimed in July 1999 that Sudanese government forces

had definitely used chemical weapons in southern Sudan.132 As we shall see

                                                          
128 “US Military Strikes Assailed – Civilians Killed By Cluster Bombs”, News Article by Agence

France Presse, 26 October 2001.
129 “Lies, Damned Lies and War Propaganda”, The Sydney Morning Herald, 29 October 2001.
130 Peter Nyaba, The Politics of Liberation in South Sudan: An Insider’s View, Fountain

Publishers, Kampala, 1997, pp.55, 66.
131 Evaluation of Norwegian Humanitarian Assistance to the Sudan, A report submitted to the

Royal Norwegian Ministry of Foreign Affairs, COWI, Royal Ministry of Foreign Affairs, Oslo,

November 1997, p.27.
132 See, for example, “Confirmed Chemical Bombing in Southern Sudan”, Norwegian People’s Aid,

Oslo, 2 August 1999.
















































































































































































































































































































